Vrijdag voor Kerstmis en Kerstavond . . .

 


Vandaag is het Kerstavond en ook de dag ga ik proberen rustig door te komen, veel werk is reeds gisteren gedaan, ik was er zo moe van, en dan ook nog dat winkelen gaan, het is soms wel wat te veel van het goede.  En zeker als je daarna dan nog begint te stofzuigen en overal eens met nat wil doorheen gaan, om al dat stof weg te hebben.  Net of er ligt een dikke laag stof wanneer je alleen in huis bent maar toch, ik loop ook rond en ik doe ook de was die er is en ik ben met strijken bezig tussendoor en ja, dat maakt allemaal een beetje stof.  Of alles nu reeds opgeruimd is weet ik niet, alleen ligt er nog wat papierwerk klaar op de kast in de living, ook dat wil ik weg zien, eerder is een mens niet gerust maar dat komt nog wel, de dag is nog lang.

Ook deze morgen reeds vroeg uit de veren om te gaan winkelen en er waren vrij veel kassa's open in het warenhuis, ik stond er zelf verstomd van maar ze zullen die rush wel verwacht hebben zo in de vroege uurtjes.  Ook aan de bedientoog van het vlees stond vrij veel volk maar dat was ook even snel weer weg gewerkt, ik denk dat het na een uur of wat toch ook wat rustiger zal worden.  Als de anderen ook doen wat ik gisteren reeds heb gedaan : gaan winkelen, dan komt er een rustperiode, ik denk dat gisteren echt wel de drukste dag was overal.  Men denkt dan dat men er goed aan doet om dit winkelen op voorhand wat te doen, had ik dus ook gedaan maar weer tussendoor nog andere dingen willen maken en zorgen voor het koken ook daarna . . . en dan heb je weer niet alles in huis.  

Met die dagen wil ik ook eens wat rust en ja, eigenlijk ben ik nu reeds 3 keren deze week naar het warenhuis geweest, de eerste keer met vrij veel weer naar huis toe gegaan, de tweede keer met iets minder maar de prijs lag wel even hoog! en vandaan voor de derde keer, dat is eerder een rariteit.  Maar in de zomer was het wel vaak zo dat ik in de morgen zin had in het één of ander en dat was niet in huis dus maar snel naar de winkel lopen, gelukkig is het niet ver !

Dus vanaf vandaag komt er rust hier in huis en hopelijk blijft dit nog wat duren ook, we zien wel hoe ze verlopen.  Deze morgen ook nog wat wenskaartjes in de bus gekregen, het is de tijd van de kaartjes en enkele blijven toch schrijven, ze houden vol, ik heb het opgegeven, ook de omstandigheden waren er vorig jaar niet naar om te schrijven wegens geen tijd.  Toen zat ik volop mijn kasten leeg te maken, zowel alles wat mee moest inpakken en de rest weg doen naar het Spit en dergelijke maar ook goed sorteren en goede dozen vast krijgen, ge kent dat wel als je nog maar eens verhuist na meer dan 21 jaren ergens gewoond te hebben.  Maar een aantal mensen blijft het toch doen, al zijn er ook een paar bij gekomen die het ook niet meer zagen zitten, de ene omwille van ziekte of nog erger en de andere omwille van geen zin, en zo zit ik hier ook eigenlijk in datzelfde straatje ziek.  De zin ontbreekt, alhoewel ik reeds vroeg zin had om mijn kerstboom uit te pakken en dat ook heb gedaan, zelfs voordat het Sinterklaas was geweest !


Het was dan ook de eerste keer dat onze kerstboom hier binnen werd opgezet en dat is steeds wat uitproberen maar het is me vrij goed gelukt eigenlijk, door wat tafeltjes te veranderen van plaats en ondertussen ook wat meer ruimte daar te creëren en dat is vrij goed gelukt ook.  Al heb ik een kast ook wat moeten verschuiven om het zo te krijgen maar dat was vooraf ingecalculeerd al had ik niet voorzien dat ik tussen twee kasten in nog een klein laag kastje had gezet, kwestie van onze radio daar op te zetten, die had net de goede hoogte en was toch voorhanden, al zijn het twee verschillende houtsoorten en was iets gelijkaardig in een lichte kleur mooier geweest, maar toch maar gedaan omdat het nodig was om die radio te kunnen zetten !

Vandaag wil ik nog wel hier en daar wat naar beneden in de diepvriezer te doen want ik zet steeds dat hier boven in de diepvriezer en die zit zodoende meer dan vol !  Maar dat is goed te verhelpen door wat weg te doen naar beneden, oudere spullen eerst gebruiken en de nieuwe beneden laten rustig doorbrengen, dat kan ook.  En daarna zorgen dat je alles kan klaar maken wat je vandaag wil gebruiken en zorgen dat alles klaar staat voor morgen ook, ik heb dat zelf in de diepvries gedaan, herinner je mijn konijn, wel daar zitten nog twee porties in de diepvriezer hier boven, klaar om gebruikt te worden, eender op welke dag.  En de groenten, wel ik heb keuze in de komende dagen : sla, tomaat, champignons, en nog een aantal andere soorten in de diepvriezer.  Geen gebrek dus en ik zal zeker geen honger lijden, al komt me nu reeds het water in de mond maar ja, dat is omdat ik graag telkens wat anders klaar maak, dat konijn heeft het hem gedaan, daar heb ik nu echt wel zin in.



Maar dit zijn de lusten die iedereen wel heeft zo met de feestdagen, ook een glaasje drinken hoort erbij, alleen mag ik niet vergeten om voldoende water te drinken tussendoor, je lichaam droogt immers uit van wat alcohol te gebruiken en dat scheelt zeker met deze feestdagen, al mag je gerust vieren . . . maar ook genoeg water drinken tussendoor !  Het water compenseert het alcoholgebruik en je droogt minder uit !  Tenslotte is water nog gezond ook al drink ik het meestal wel gefilterd van de kraan, in de pot en zo in mijn glas, een goede oplossing.

Na Kerstmis zal het voor mezelf ook wel weer wat beter worden met de echtgenoot niet zover van mij, wanneer hij weer naar het rusthuis gaat voel ik me nu geruster en ik hoop uit ganser harte dat hij ook wat meer rust ondervind, de laatste dagen in het andere instituut zijn bezig en ik hoop dat ook zijn overbrenging geen probleem met zich gaat meebrengen.  Welkom terug zullen ze daar wel zeggen, ik ga er ook diezelfde dag naartoe dat hij er is aangekomen en daarna zullen we wel zien wat er nog moet gedaan worden en hoe alles er verloopt.  We leven op hoop !

Een fijne Kerst wens ik iedereen nog toe en maak er ook een mooie dag van vol van vreugde en wat geneugten zodat ook de innerlijke mens voldoening krijgt !  Pas op voor overdaad, ik weet ervan mee te spreken, ik voel al dadelijk dat ik iets doe wat ik normaal niet zou doen maar je wil al wel eens uit de band springen ook, zeker op feestdagen, daar zijn ze voor !




Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!