Vrijdag . . . sorry, gisteren geen tijd gehad !


Die is goed : geniet en lacht staat hierboven !  Wel ik had gisteren in de namiddag niet echt veel te lachen, mijn tranen stonden in mijn ogen en het lachen is me echt wel vergaan, al heb ik me maar weer eens sterk gehouden en ben er toch doorheen gesparteld !  Zo is een mens dan ook wel weer, als het even tegen zit dan probeer je dat toch wel weer te verdringen en ja, ook ik maak tussendoor van die dagen mee, gisteren was er zo ééntje.

Eigenlijk was de donderdag vrij goed begonnen, ik had rond achten al mijn ontbijt genomen, buiten was het nat op de stenen en ik wou voordat er regen kwam nog mijn boodschappen doen.  Omdat je nooit vooraf weet wanneer die regen zal komen, besloot ik dat dus vrij snel nadien te doen, voor 9u stond ik al in het warenhuis voor mijn nodige inkopen voor de dagen die komen.  En aan de "verstoog" bij charcuterie en kaas, zeiden ze dat het toch al druk was geweest, eerder ook al, ik kan ze wel op hun woord geloven want ze waren met drie in de weer en dat is niet iedere dag zo !   Zelf was ik vrij snel gediend en nog goed ook aan de kassa, iemand voor mij met een volle kar deed mij haar zegeltjes van Smeg, spaaractie dus, cadeau en ik heb ze bedankt.  Normaal hou ik ook niet van die zegeltjes omdat mensen van onze leeftijd al meer dan genoeg in huis hebben verzameld, maar toch, deze keer was ik er echt wel op gebrand om die te hebben, ik had dus geluk.  Ik meen dat ik er nu alles bij mekaar wel een dertigtal heb liggen, of nog meer misschien maar die komen wel bij iemand van pas.

Ik trok dus weer naar huis toe, toen ik in het warenhuis rond liep besefte ik dat mijn gsm nog thuis lag maar geen erg, niemand zou mij bellen toch ?!  Toen ik thuis was dadelijk gekeken op de gsm en het was net of ik voelde dit aan : er had wel degelijk iemand gebeld, een goede kennis.  Ik belde haar al dadelijk op en vroeg of ze nieuws had of wat en neen, zij had geen nieuws maar wou weten hoe het met Ivo was nu hij weer in het rusthuis was.  Ik vertelde haar wat de dochter en kleindochter me hadden verteld en ze zei dat ze nog wel eens zou terug bellen, ik maakte alles hier klaar om te gaan poetsen, want dat stond ook nog op mijn lijstje.

Ik begon met de stoelen op tafel te zetten, hangen beter gezegd, want ze worden gewoon met de zit op de tafel gehangen met de poten omhoog, al moeilijk genoeg zo !  In de badkamer had ik de dag voordien dus overal gestofzuigd en niet alleen daar maar ook in de kamers en in de living, maar in de badkamer bleef alles uit de weg staan om dadelijk te kunnen poetsen, ook in die kleine kamer had ik veel omhoog gezet zodat ook daar al niet meer veel aan te doen was voordat ik kon beginnen.  Dus in de living ook nog zoveel als mogelijk alles in de keuken op het aanrecht gezet en kon ik starten.  Toen liep het eerder tegen de middag aan en ik wou alles gedaan krijgen, wat dus ook gelukt was op die manier om er dadelijk in te vliegen.

Op de middag heb ik maar een paar boterhammen gegeten en daarna me klaar gemaakt om te gaan vertrekken naar de bus toe, veel tijd zat er niet tussen al die dingen tussen en rond 13u stond ik klaar aan het bushokje, te wachten totdat de bus kwam en die liet even op zich wachten maar dat is meestal wel zo.  Die doet een hele toer over de steenweg, draait dan naar Rotselaar-Dorp toe en rijdt zo ver de Heikant verder naar Wezemaal toe, waar ik de bus dus moet nemen !  Opstappen en op naar Aarschot, waar het op donderdag altijd marktdag is, of er veel staat daar heb ik het raden naar, geen idee, echt niet, want dat is tientallen jaren geleden dat ik daar nog naar een markt geweest ben, laat staan dat ik er nu in de winter zou naartoe gaan.  Misschien eerder in het voorjaar eens maar dat moet nog komen !

Al snel was ik ter plekke en ik ging in het rusthuis naar binnen, even mijn naam gezet in het register en daarna naar boven, naar zijn afdeling !  Daar ging ik eerst de kamer binnen, kwestie van mijn kledij in de kasten te leggen en alles weer degelijk af te sluiten.  Daarna ben ik naar hun living geweest en deed teken dat ik hem in de kamer wou hebben, een verzorgende ging mee en zei me toen ook dat hij niet wou eten, geen soep wou hebben, niks wou van wat ze hem voorschotelden.  's Morgens wou hij eerst ook geen boterhammen maar toen nam hij toch uit zichzelf zijn boterhammen en at er wat van maar daar bleef het dan ook bij.  Toen ik hem zag lag er nog een wafel voor hem klaar maar die heeft hij niet meer beken, i heb ze daar laten liggen op een stukje servet en hij mag er voor mijn part mee doen wat hij wil.  Hij wou dan cola drinken en dat lukte maar niet, hij hield het glas telkens onder zijn mond en goot over zijn kin en zijn kledij, ik heb hem gezegd dat ik het glas wel zou vast houden maar neen, hij wou dat zelf en weer hetzelfde.  Hij zit daar zo gespannen als wat in de rolstoel, ze leggen hem dan wat meer achterover maar dat wil hij dan ook weeral niet en zit dan te trekken en doen aan dat tafeltje voor hem dat het niet mooi meer is.

Hij vertoont nu ook agressie tegenover mij, ik moest papieren tekenen en invullen maar omdat ik mijn bril niet bij had kon ik niet alles lezen, dat zou wel lukken maar samen met de hoofdverpleger werd alles ingevuld en daarna ondertekend, de rolwagen is dus besteld maar dat kan zelfs meer dan 6 weken duren eer die er is.  Ondertussen zit hij wel in een goede rolwagen maar ik kan die niet bedienen omdat ik niet precies weet hoe die werkt !  Weer iets om te leren voor mezelf, ik wordt na verloop van tijd nog slimmer dan ik ooit al geweest ben, wat gaat dat geven ?!  

Je kan er wel mee lachen maar wie zei nu weer dat ik nu niet meer zoveel was zou hebben deze week ?! Wel die heeft het lelijk mis.  Ik weet niet waaruit dit allemaal is gekomen of wat maar ik heb 2 grote en volle zakken meegebracht, ge kent die wel, die zakken die ze ook in ziekenhuizen gebruiken waarop staat : dit is de kledij van de patiënt !  Wel mijn handbagage die we meestal mee nemen op vakantie voor in de wagen en in het vliegtuig, waarin wat spullen zitten van medicatie tot toiletgerief  voor onderweg, dat zat gans vol, nog altijd trouwens want ik heb het nog niet gesorteerd.  Van waar dat allemaal komt weet ik niet.  En opeens ook nog een bloesje van hem dat al maanden "verdwenen" was, zit erbij in.  Ik heb aan de dame die met mij een babbeltje deed toen ik eraan kwam, ook die vraag gesteld maar zij wist ook niet van waar dit allemaal afkomstig was !?  Zou het kunnen dat dit ook van in Kortenberg nog zou kunnen komen ?!  Geen idee eigenlijk maar  het lijkt wel zoiets te zijn.  Ik ga mijn gestolen waren wel eens moeten aanpassen maar dat kan best zo terwijl alles nu mooi is opgesteld, wie weet komt er zo hier en daar nog wel iets naar boven ?  Ik weet in ieder geval niet van waar het komt maar het is terug en dat is wat telt op dit moment ! 

Die vele was is op zich niet zo'n erg, daar geraken we wel doorheen, in de wasmachine en daarna zorgen dat het wordt opgevouwen en daarna weer maar terug mee nemen.  De strijk zal wel even moeten wachten want dat is iets wat moet gedaan worden als er tijd voor is, er is wel tussendoor wat tijd maar niet altijd wanneer ik het nodig heb !

En die agressie, ze weten niet van waar die komt, er zat altijd wel iets in hem in, hij wordt nu ook niet verzorgd in zijn gelaat, we moeten wel iets doen om zijn baard te scheren en dat is nu wel dringend !  Ook zijn broeken zijn niet aangepast maar dat dacht ik al wel dus ja, toch maar weer nieuw gaan aankopen, het geld groeit precies op mijn rug !  en dat is echt niet zo, ik heb wel veel uitgegeven, meer dan anders maar het leven is ook wel weer wat duurder geworden en dat pensioen dat groeit echt niet mee.  Veel gaat dan ook naar het rusthuis en ook nog naar het ziekenhuis want die factuur zal zeker niet mals zijn !

Nu heb ik ook de opdracht gekregen om nieuwe broeken te kopen, zo van die joggingbroeken die ietwat warmer zijn want hij gaat veel in die stoel zitten, om niet te zeggen altijd.  Katoenen broeken die schuren dan wanneer je lang zit en dat kan dus niet, wel zo van die geruwde, sweatstof eigenlijk, en liefst van alles een maat groter dan dat hij nu heeft zodat die los genoeg zit om een ganse dag te kunnen verdragen.  Ik had er al eentje meegenomen maar die is blijkbaar te klein volgens hun zeggen, kan best zijn want ik twijfelde daar ook sterk aan maar na het wassen is dat misschien wat meer gekrompen, kan ook natuurlijk, was maar een goedkope ook maar dat speelt geen rol, als ze goed los zit dan is alles in orde.

Dat zijn zo van die dingen die we nog moeten aankopen, als de rest dan nog wel past is het goed voor iedereen maar we zien wel wat we daarmee doen.  In de komende dagen is er toch niet veel open en dan kunnen we misschien wel beter eens samen op onze koop gaan ook, met twee of meer zie je ook meer en dan kan ik ook nog voor mezelf eens wat rondneuzen mocht er iets te vinden zijn in een groter magazijn.  Weer een beetje een terugslag, mijn dag was gisteren dus niet zo goed eigenlijk alles dooreen genomen.  Het poetsen was wel afgelopen maar voor de rest heb ik ook nog wel een lijstje af te werken, ze weten me weeral wonen !  Maar eerst ga ik toch genieten van het nieuwjaarsfeestje dat we onszelf hebben toegezegd, dat kunnen ze ons toch al niet meer afnemen, daarna is het zondag en is er ook niks open voor zulke zaken, of ik moet het mis hebben, iedereen geniet toch graag van wat rust na de nieuwjaarsviering !

Vandaag is het dan ook oudjaarsavond en die wil ik rustig door brengen zodat ik ook nog wat gedaan krijg in de loop van de dag en dan 's avonds rustig kan genieten van wat ik heb meegebracht, het is niet veel, gewoon wat om te knabbelen bij een glaasje drank en daarna ons bed in, hopelijk wordt er hier niet zoveel vuurwerk afgestoken dan waar we vroeger woonden, daar hoorde je het de godganse nacht knallen tot in de vroege uren zo rond zessen, dan begonnen ze hier en daar weer terug maar politie was er dan ook wel op de been, al kunnen ze niet overal tegelijk zijn !  Waar anderen dan ook weer van profiteerden !

Ik hoop gewoon op een paar rustige nachten, zonder al te veel hinder van lawaai hier en daar en veel meer heb ik niet nodig !

'k Wens dan iedereen ook een fijn einde van 2021 toe en laat ons zacht over gaan naar het nieuwe jaar 2022, en dat het een vredevol, vruchtbaar en gezond 2022 mag worden voor iedereen die jullie lief is en voor jullie zelf ook natuurlijk !



Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!