donderdag . . .


Donderdag staat gekend in een studentenstad, zoals Leuven er eentje is, voor uitgaansdag van de studenten.  Staat ook gekend voor allerlei fratsen uit te halen, de ene valt al meer tegen als de andere maar ja, ook dat moet je erbij nemen.  Zeker in buurten waar er veel studenten zijn en waar ze uitgaan, iedereen kent die wel die daar in de omgeving woont.

Waar stond donderdag nog voor gekend, bij ons was het steeds op die dag "lievekesdag", de dag dat geliefden meestal mekaar terug zagen van na het weekend.  Al was dat niet altijd zo, wij zagen mekaar wel vaker, de ene keer kwamen we mekaar tegemoet met de fiets, ieder een deel van de afstand afleggen, om dan verder samen naar hier of daar te gaan of te rijden.  Soms werd dat ook met de wagen gedaan maar dat was niet zo vaak.

Donderdag was vroeger ook maar een halve dag school voor de kinderen, dat hebben we ook nog allemaal meegemaakt, toen werd er langer naar school gegaan, in uren uitgedrukt tenminste toch, dan nu.  Zelfs op zaterdagvoormiddag hadden we toen nog les maar dat was vrij snel gedaan eigenlijk.

Op donderdag was en is  het nog steeds markt in Aarschot.  Onze gemeente, waar ik opgegroeid ben, Rotselaar dus, was eerder gericht op Aarschot, ligt er ook niet zover af eigenlijk.  Als er wat anders nodig was dan wat we in een gewone kruidenierswinkel en andere winkels konden vinden, dan trokken we op naar Aarschot.  Al ging ik soms wel in Leuven zelf ook winkelen, bijvoorbeeld om eens te zien of daar iets mooi in de vitrine stond wat ik me kon aanschaffen.  Maar het meeste gingen we naar Aarschot, het is een kleine gemoedelijke stad waar ook wel het een en ander te koop is wat een mens van de buiten kan nodig hebben.

Als je dit alles bekijkt dan is er veel wat je kan zeggen van een donderdag, het is tenslotte maar een gewone dag van de week.  Hopelijk werkt die computer van mij dan weer normaal, we zien wel hoe dat verloopt, maar ik hoop op beterschap.

'k Wens jullie vooral nog een mooie donderdag, geniet ervan !

Reacties

  1. Ik herinner me niet dat we op donderdag maar een halve dag naar school moesten; Was dat niet op woensdag Chris? Op zaterdagvoormiddag gingen we dan inderdaad wel zowel op de lagere school als in het middelbaar! We klopten inderdaad mer uurtjes! Bij mij in de lagere school kon je vanaf het 5e leerjaar bijles Frans volgen na de schooluren 1 keer per week dat was vooral voor diegenen die zouden verder studeren. En we kregen het allemaal gedaan want er was niet zoveel afleiding dan de dag van vandaag! Buiten spelen of gezelschapsspelletjes of lezen en daar hiel het mee op! En zie we zijn ook groot een wijs geworden hahaha! Nog een aangenaam weekend. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, ik weet het heel zeker, we hadden toen we nog naar de lagere school gingen, alleen op donderdag een halve dag school. Wanneer dat werd veranderd weet ik niet maar vermoedelijk rond de tijd dat we naar het middelbaar gingen. Of wel was dat alleen een regeling voor Brabant, dat kan ook best zo zijn. Maar ik lees hier en daar dat er in bepaalde landen en dan denk ik aan Zweden, dat ze een ganse dag doorlopend, iedere dag van de week in school zijn, is ook een methode om de kinderen wat aan te leren. En blijkbaar is dat zo dat de scholen, nu spreek ik in het algemeen, weten hoeveel uren ze moeten geven en dat ze dat zelf mogen invullen zoals zij dat zien. Was dat toen dan ook misschien zo een regeling of wat, ik weet het echt wel zeker dat we toen een halve dag maar moesten gaan en op woensdag een hele dag. En dan kan de week echt wel lang duren voor een kind als het niet zo goed mee kan, waar ik echt geen last van had.. Nog een fijne zondag.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!