koud hé !?


In de voorbije week hebben we wel enkele koude nachten gehad, dat hebben we allemaal wel gevoeld of niet ?!  In ieder geval voel ikzelf dat aan mijn botten, niet alles wil dan even goed mee als anders en soms speelt er wel eens wat op . . . maar dat wijt ik dan aan de sneeuw die er wordt voorspeld.
Een mens krijgt dan ook vaak een drogere huid als het kouder is maar bij mij heb ik daar zelf wel een beetje schuld aan.  Zo vond ik het nodig om de balustrade op woensdag af te wassen, ja dat was een blunder van formaat, dat kon zo ook nog wel even blijven staan.  Het was gewoon omdat we die bloembakken hadden leeg gemaakt omdat de bloemen voordien niet meer mooi stonden en nu lagen ze toch plat van de vorst, daar hebben we dan maar in doorgehakt en ze weg gedaan.  Ik vond het zinloos om ze te sproeien tegen de bladluizen maar die plaag werd steeds maar erger.  Ook omdat die bloemen nooit eens opdroogden, ze kregen gewoon de kans niet, als ze al droog stonden was het omdat er zoveel wind stond en dan ga je ze nog een beetje gieten en dan komen die beesten daar ook nog wat meer op af, een vicieuze cirkel zeg maar.
Mijn ventje maakte die drie bakken op ons ene lange balkon leeg en ikzelf zette nog eens de snoeischaar in de potten in mijn kruidenbak opzij aan het balkon.   Aan de vloer heb ik gelukkig niks gedaan maar toen kreeg ik het in mijn hoofd om toch maar met wat warm water naar buiten te gaan om die balustrade was af te wassen.  Want waar die beestjes hadden gezeten in de bloembak, daar was de balustrade en het stoeltje waar die ene schotel op stond wel zwart uitgeslagen.  En ge kent dat dan wel, die beestjes laten een zoete plakkerige substantie achter waarin dan later stof plakt en alles ziet er al snel zwart gespikkeld uit, zo ook bij ons dus.  Die smurrie heb ik afgewassen, in die koude en schrale noordenwind, die deed echt geen goed aan de huid en ik voelde ook daarna wel wat ik gedaan had.
Maar dat alles kan al snel verzacht worden wanneer je de handen insmeert met een crème die erin trekt, wat ik dan ook gedaan heb, alleen kan je dan niet snel iets uitvoeren in huis wegens die crème, toch even geduld hebben totdat die erin is getrokken.  Anders maak je maar vlekken op alles wat je aanraakt en dat is niet de bedoeling.  'k Moet er voor de eerlijkheid wel aan toe voegen dat ik van die fijne latex handschoenen droeg maar dan nog had ik er last van, die handschoenen beschermen immers niet tegen de kou !
Dat het koud is in februari is eigenlijk normaal te noemen, is het niet zo dat het zelfs in maart ook nog koud kan zijn maar dan leven we al wat meer op hoop op een mooie dag.  Koud en mooi zijn ook niet echt begrippen die heel verschillend zijn van mekaar, bij koud weer kan het ook wel mooi weer zijn, kijk maar naar echte vriesdagen wanneer de zon erdoor komt.  Dan kan het zelfs heerlijk zijn om buiten rond te wandelen, natuurlijk trek je dan wat warms aan en je zorgt ervoor dat ook je handen en voeten goed zijn beschermd.  Het kan helemaal geen kwaad om eens door de koude te lopen, ik vind het soms wel heerlijk, alleen niet als er sneeuw of andere nattigheid valt, dan vind ik het verschrikkelijk en verstijven al snel al je spieren, wat echt niet aan te raden is.
Een winter heeft een mens echt wel nodig, gewoon om alle schadelijke organismen, of toch een groot deel van die dingen, dood te maken zodat ze in het nieuwe jonge seizoen geen kwaad meer kunnen doen aan alles wat er terug begint te groeien.
En eigenlijk had ik er in de week echt wel plezier in, toen het winterkoninkje hier zat en rustig verder deed met mezelf op twee meter afstand van het vogeltje.  Het kwam aangevlogen, ging naar de schotel met zaadjes en ander spul voor vogels, hopte verder naar de eerste schotel in zijn nabijheid, ging die hele schotel bovenop af om bladluizen te pikken hier en daar, daarna nam het de benedenweg, op het stoeltje sprong het en ging de schotel rond, pikte naar de beestjes op de bladeren die van de schotel af hingen en deed zo zijn ronde.  Het was hier echt wel een hele tijd bezig, ook op de andere vierkante bak ging het zitten en kroop daar rond en pikte gretig beestjes op, later ging het naar de lange bak aan de balustrade, ook daar deed het zijn ronde.  Toen zijn buikje vol was of toch iets meer gevuld dan eerder, vloog het rustig weg en ging in de haag zitten, daarna in het boompje dat er niet ver vanaf staat en waar het daarna ging schuilen, geen idee, ik heb het niet meer gezien.
Dit alles gewoon om ons te laten beseffen dat ook koude dagen wel goed kunnen zijn voor verschillende organismen in ons bestaan . . . 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!