Dinsdag, een mooie zonnige dag . . . ?!

 


Het is telkens weer afvragen : welk weer krijgen we vandaag, zonder er dan zelf een antwoord op te verwachten.  Het is steeds ook afwachten van wat het zal worden, al kregen we gisteren wel wat regen te verwerken, het is een verkwikkende dag geworden voor alles, op maandag mag dat ook wel eens !  Het was vrij fris voor de tijd van het jaar maar het doet weer eens deugd om ramen en deuren te kunnen open zwieren in de morgen zonder al dadelijk te moeten nadenken van wanneer moeten we ze nu terug dicht doen ?!  Ik hou ervan om alles in de morgen goed te laten verluchten van de ene kant van de woning naar de andere kant zodat overal de lucht is ververst en we er weer voor een dag of wat tegen kunnen.

Gisteren kreeg ik op het onverwacht bezoek van mijn broer en schoonzus in de namiddag en zodoende was mijn dag ook weer snel voorbij.  Daarna kreeg ik nog telefoon maar die heeft niet lang geduurd, we hadden maar even gepraat en toen werd de opbeller onderbroken omdat ze op het andere toestel ook nog een oproep kreeg van iemand waarop ze moest antwoorden . . . maar al bij al was het een mooie dag.  Een dag die begon met wat regen en grijze luchten werd uiteindelijk  nog een aangename dag.

Bij mijn broer en schoonzus was de baan voor hun deur reeds lang opgebroken wordt ze hersteld met ook de aanpassingen aan de riolering en dergelijke die nodig is om regenwater van het gewone afvalwater te scheiden en dat brengt allemaal wat meer werk met zich mee.  En ook al is er daar een omleiding, de wagens rijden er nog even hard als voorheen, dat is steeds een doorn in het oog geweest op die plek.  

Zelfs bij mijn broer zijn er al vele auto's op zijn eigendom terecht gekomen zonder dat ze daar nodig waren, zeg maar van de baan door een hindernis te raken, gewoon opzij gevlogen en in zijn hagen en op zijn inrit terecht gekomen, meestal met wat schade hier en daar, zowel aan zijn beplanting als aan hun wagen.   Ondertussen is daar wel wat verbetering opgetreden omdat ze de vluchtheuvel in het midden van de twee helften van rijbanen weg te nemen, daar stonden dan een knipperlicht op dat verwittigde dat daar een verhoogd stukje heuvel lag en dat er moest opzij gereden worden, wat voor velen ook nog te veel was en indien ze hun snelheid niet hadden geminderd dan waren ze er ook nog op gevlogen.  Gewoon verder tegen die rand dan ze zelf dachten en kregen een klap tegen zijn haag die steeds goed verzorgd erbij stond maar vaak werd vernield en dan valt het zelf te herstellen zo goed en kwaad als het kan, bijwerken met bijna volwassen struiken om later te kunnen scheren hier en daar zodat het gat volledig werd opgevuld en na korte tijd weer bijna normaal leek.

Niet alleen de haag leed daaronder maar vaak ook zijn gazon dat hij steeds goed heeft onderhouden, hij houdt ervan om voor zijn spullen, ook de planten en zelfs het gras, mooi te verzorgen zodat het geheel, samen met het huis een verzorgde indruk achter laat bij iedereen die er voorbij komt.

We hebben weer wat bijgepraat, de ene vertelt iets en dan brengt dat anderen dan weer op een idee om ook wat bij te praten over kleinkinderen, ik zou zijn kleinkinderen niet allemaal weer herkennen, na een tijd zijn er ook bij die volwassen zijn geworden net zoals bij onze kleinkinderen, zelfs onze achterkleinkinderen, Floor en Loua, natuurlijk ging het daar ook wel over.

En ik die in de namiddag nog wat wou opruimen, ik was eraan voor mijn moeite, alles is gewoon gebleven zoals het voordien was, toen ze weg waren had ik ook al telefoon gekregen en wat aan het praten met een vriendin, een gesprek dat dan iets later onderbroken werd door een oproep op haar andere telefoon, ja, ook dat kan natuurlijk, maar dat was jammer genoeg van korte duur !  Ach er is vandaag nog wel tijd om dit allemaal te doen wat ik gisteren zinnens was, erg veel was het dan ook weer niet, alleen wou ik nog wat opruimen en dan eens doorheen het keukengedeelte gaan met nat, daar is steeds wel wat niet in orde want je wast wel eens wat af en dan laat je een druppel vallen zonder dat je er erg in hebt en loopt er doorheen met je voeten zodat je hier en daar toch wel weer wat vuil maakt.  Het had toen ook niet wat geregend voordien dat ze hier aan kwamen en we kregen wat later ook weer een fikse bui te verwerken, goed voor de ondergrond maar voor de planten die van de warmte zijn verbrand, wel die herstellen zich heel zeker niet meer in volle zomer, want zover zijn we ondertussen toch ook wel aangekomen !  Mijn gras is al geen gras meer voor de helft van hetgeen er staat en het is al niet veel.  En ik vorig jaar maar gras bij in zaaien waar ik zag dat het nogal dun staat, nu is er bijna niks van dat gras mee te zien, alleen daar waar de boompjes staan van de haag, al hebben die er ook heel erg onder te lijden.  Jammer genoeg maar ik kan daar mijn duur zuiver drinkwater niet aan geven, ik vertik het zoals je zelf weet om dat nog te doen.  In het begin ben ik daar wel wat mee begonnen omdat ik dacht : als ik ze nu goed in de was kan krijgen den zijn ze weer sterker tegen die zon die later komt.  Ge ziet het, niks gekort en ik maar ezelen om water aan te voeren, neen hoor, mij niet meer gezien, ik wil daar wat anders zien groeien en desnoods doe ik er niks meer aan, trekt op niks ook niet maar het is dan maar zo, op een halve meter grond boven dat beton kan ik ook geen wonderen verrichten, ik zit dan nog naast die blinde muur waarachter de bezoekers hun fiets en dergelijke kwijt kunnen geraken zodat die droog kan staan en uit het zicht van al wie hier vooraan op de baan doorheen rijdt !

Dat we dit allemaal kunnen weten : de droogte is de schuld van dit alles.  Ik betaal me niet graag blauw om die planten te kunnen gieten en in de was te houden, dat is verloren moeite zoals ge ziet, de helft ervan is ros en wil niet mee werken, ik geef het op, dat had ik toch niet echt verwacht maar wat moet je anders doen ?!  De bloemen en kruiden die ik hier heb staan die hou ik wel in ere maar ja, voor de rest heb ik ook geen oplossing !

Nog een fijne zonnige dag, de zon heeft me deze morgen al wakker gekust toen ze op het raam scheen.  En ik die gisteren met heel wat plannen in mijn hoofd zat is van een kale reis terug gekomen, dan zullen we er vandaag maar werk van maken zeker ?!




Reacties

  1. He Chrisje,

    Ik kom elke dag langs om je berichten bij te houden, want een week wachten is geen optie hahaha. Ik heb altijd spijt als ik dingen lees zoals bij jou, eenzaamheid deugd niet he. Als ik dan korter bij moest wonen! zou ik gerust met jou eens gaan wandelen en een koffietje gaan drinken. Je kan dat allemaal alleen, maar dat is niet hetzelfde als dat je een babbeltje kan slaan. Is er bij jullie niets te doen van Okra etc... zodat je iemand zou kunnen leren kennen om zo eens te kunnen gaan samen, een andere dame van je leeftijd. Op 16 juli moeten wij in Leuven zijn, want onze kleindochter trouwt dan in dat mooi stadshuis! vandaar moeten we dan naar Limburg! daar is het feest. Nu woont ze nog in Leuven, maar tegen de winter is hun huis af en gaan ze in Limburg wonen, ze is van daar, terug naar de roots. Ik zal aan jou denken als ik daar sta! Van het gras zou ik niet wakker liggen het moet niet allemaal strijkplat zijn. Ge kunt eventueel, uwe tuin laten omspitten en echte grasmatten laten leggen, die zetten hun dan ook vast, dat is ook een optie. Probeer maar te genieten, niet teveel werken en dubben, positief denken! het is ook allemaal nog te vers. Overlijden, geboorte is allemaal emotioneel en wat kort opeen geweest. Ge bent al bij al toch moedig, blijf het maar van u af schrijven dat helpt ook. Veel liefs Alfy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je lieve woorden maar ik zit momenteel met ik weet niet wat op mijn lijf, ben ik ziek aan het worden of wat is het, ik weet het echt niet. Ik zit niet echt goed in mijn vel, ik ben moe en heb geen zin om iets te doen en bij het minste zit ik te wenen, dat is niet echt mijn natuur al ween ik wel eens wanneer ik eraan denk dat we toch eigenlijk ook wel een mooi leven hebben gehad. We hebben van zovele dingen mee genoten en steeds samen, dus ja, dat kunnen ze ons niet meer afpakken. Ik hoorde gisteren iemand zeggen dat ze voor de eerste keer met het vliegtuig waren weg geweest en dan kon ik daarop fier antwoorden, dat was bij ons in 1974 voor de eerste keer en sinds die dag zijn we zo vaak reeds met het vliegtuig op vakantie geweest, we hebben een paar cruises gemaakt en hebben in een helikopter boven New-York gevlogen, zijn op de building geweest waarvan de tweeling dus ook is ingestort op 11/9 doordat er een vliegtuig is in gevlogen en nog vele van die dingen allemaal. Gelukkig hebben we het toen echt wel goed gehad en genoten van alles om ons heen, veel vrienden gemaakt onderweg en ja, we houden daar nog altijd een aantal vriendschappen aan over. Ze zijn bij alles bij wat we doen en we reageren altijd op mekaar, mailen en dergelijke, je wereld wordt zo heel wat groter op die manier maar het doet deugd om ze weer te zien. Het zijn vriendschappen voor het leven geworden, een aantal waren bij het afscheid van Ivo en ja, ook dat doet heel veel deugd. En ik ben blij om weer iets van je gehoord te hebben, ik heb wel gelezen dat je met die trouw bezig bent maar dat is heel normaal, ik wens jullie allemaal dan nog fijne dagen toe en geniet wanneer je daar de kans toe hebt, je leeft maar éénmaal !!!

      Verwijderen
  2. Ik hoop dat je niet ziek geworden zijt Chris want ik las hier dat je niet goed in je vel zit! Niets forceren maatje want je mist je levensgezel en dat kan in de kleren kruipen!
    Zaterdag hebben we hier een BBQ met een 11 man en dan wil je dat je tuin er goed bij ligt dus zijn we al een ganse dag bezig geweest in de tuin en dat bij 27,3 graden. Maar nu stop ik ermee, het oogt allemaal goed en net en als nu de komende dagen de regen niet naar beneden klets maar rustig neervalt , dan blijft de tuin ok tegen zaterdag! Nu ga ik in rustmodus want op zo'n momenten voel ik toch dat ik " ouder" aan het worden ben, zegt deze 77jarige oma die nog steeds geen zittend gat heeft!!!! hahaha
    Geniet van een warme maar rustige zomeravond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet gewoon niet wat ik aan de hand heb, eerst dacht ik dat er een verkoudheid zat aan te komen, dan steek ik het weer op die allergie die deze mooie dagen ook weer fel de kop opsteekt en die pollen in de lucht doen er ook geen goed aan. Wanneer ik wat binnen blijf is het nog het best van alles maar wanneer ik terug het raam wil open zetten maak je dat dan snel gedaan en zit je er weer mee ! Zo zie je maar, vandaag alleen wat opgeruimd en gezorgd dat ik wat te eten had en morgen rij ik eens mee met de jongste dochter, zij wil nog eens gaan kijken voor een paar bloesjes en wie weet dat ik ook iets kan vinden voor mezelf ?! Ik moet erbij zeggen dat ik dit niet echt zinnens was maar wanneer er een licht zomerkleedje zou zijn en dat me goed staat en past dan durf ik dat ook wel mee nemen en een bloesje ook nog, eerder een topje zal het dan wel zijn, die zijn bij mij zo goed als versleten en mijn zomerspullen . . . daar komt ook wat de mot in ! Zo zag ik in de week in een zonnepakje dat ik hier op het terras draag, dat er opzij wat afgescheurd was, misschien wel blijven haken aan iets maar toch is het niet meer te herstellen, dus ja, ook dan kan je wat nieuw gebruiken. En dat poetsen van mij is gebleven bij eens met een natte vod door het keukengedeelte gaan en verder niks meer, ja op vrijdag wat stofzuigen en zorgen dat de kasten en schapjes hier en daar zijn afgenomen met een vochtige doek zodat het stof overal weg is en meer al er niet van komen. Als het vrijdag is trek ik een flesje open en ga ik een glaasje drinken, of het moet zijn dat ik er ergens eentje krijg aangeboden, je weet maar nooit als je met anderen weg bent ! Ik ga seffens een fikse douche nemen en daarna mijn bed in, niet zo vroeg hoor maar wel zal het rond 23u eerder zijn, tenzij mijn ogen eerder toevallen, wat ik betwijfel.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!