Dinsdag, bezoek van vogels . . .




Buiten in de tuin staan geen bloemen meer, tenminste niet waar het gras groeit, dat soort leven is nu stilaan heel wat minder geworden.  Zelf heb ik nog altijd mijn bloemen van in de zomer staan en als ze willen mogen ze blijven staan tot het Kerst en Nieuwjaar is geworden maar dat zal me zeker niet lukken vermoed ik dan zo !  Want vorst kunnen ze echt niet verdragen dus zo lang het nog niet echt vriest kan ik ze houden en dat doe ik dan ook zo, de ene keer valt dat wat langer uit, de andere keer is het opeens gedaan wanneer er een paar dagen felle vorst en daarna ook weer wat zon is geweest, dat fnuikt die bloemen, jammer, dan is het met die pracht gedaan.  

Maar het gaat in de natuur zoals met alles, voor alles is er een tijd en voor de ene is dat vroeg en voor de andere dan weer laat, ik geniet ervan zo lang ik ze kan houden en daarna vliegen ze heel snel weer van mijn terras.  Dit jaar valt er weer wat grotere potten aan te schaffen, er zijn een paar planten die zich niet zo lekker voelen in een kleinere pot en daar ga ik dan ook nog wel voor zorgen maar verplanten doe je nu niet meer, dat is voor na de feestdagen en ook nog een tijdje daarna.  Iedere plant en bloem heeft zijn rustperiode nodig en die moet je hem dan ook gunnen, eender hoe moeilijk je het er soms zelf mee zou hebben, de natuur geeft en neemt, zo ook is het met bloemen en planten.  Alleen heb ik nu één groot voordeel : mijn kunstgras blijft eeuwig groen, eeuwig is wat te veel gezegd natuurlijk maar zo is het toch bedoeld.  Ik kijk er al naar uit wanneer het licht besneeuwd erbij ligt, maar dat hoeft nu nog niet, daar hebben we nog tijd voor tot in het nieuwe voorjaar van 2024 !  Ja, ook dat ligt in het verschiet maar rustig aan, we zijn nog maar in de herfst aangekomen en je wil al weer naar het voorjaar toe, dat gaat iets te snel !!!

Wat ik in de laatste weken wel wat meer in het oog heb gehouden zijn de vogels die hier zitten, eerder waren het kleinere vogels en vogeltjes maar nu zijn er meer gekleurde vogels te zien, ik denk dat  het komt omdat er gesnoeid werd in een hele grote boom niet zover van onze tuintjes.  Nu zie je die grotere vogels veel beter zitten en zoeken ze ook elders naar wat lekkers.  Zo dacht ik weer een specht hier te zien rond vliegen, kan best zijn want die zaten er in het voorjaar ook wel maar nu waren het "Vlaamse" gaaien, kent ge dat ?!  Ook een mooie vogel, al zie ik zijn pluimen liever dan zijn snavel, ik weet wat een rover het kan zijn, zowel van jonge vogels en eieren, als van fruit en bessen allerhande.  Telkens zie ik ze hier per koppel rond vliegen, zoeken ze naar nieuwe voorraden van dit of dat, geen idee waardoor ze nu zo dichtbij komen, de ene zat beneden in het gras te morrelen, op zoek naar iets eetbaar, ook de eksters zitten hier nu met een zestal bij mekaar, heb ze al vaak zien en horen ruzie maken !

Telkens probeer ik dan een foto te maken maar dat lukt niet altijd, ik kan de schuifdeur aan het terras niet open doen want dan schrik ik ze op, dus moet ik het van op afstand proberen en dat is helemaal niet zo gemakkelijk !  Ik probeerde een paar keren de vogel op de grond te fotograferen maar dat lukte me niet . . .  tot de andere op de afrastering van onze buurvrouw haar terras ging zitten . . . en toen is het me eindelijk wel gelukt, dankzij een rustige vogel die alles wou overzien en een hoog plekje zocht.  Hij hield echt wel de wacht en lonkte naar hier en daar om te zien of er geen onraad zou komen, later was ik met de foto zelf nog even bezig en intussen waren ze natuurlijk reeds gevlogen.  Deze vogels hebben immers zulke mooi gekleurde veren opzij van hun lichaam, zijn ze echt aan de vleugels of wat, ik weet het zo zeker nog niet maar opzij komt telkens een mooie blauwe/wit/zwarte streep te zien !  Ik zal mijn eigen foto hieronder wel zetten maar of je dat daarop goed kan zien weet ik niet, de vogel wou zich niet draaien om zijn mooiste kant te laten zien !!!

Ik hoop nu dat deze dagen, ook de bloemen op het kerkhof nog wat mooie dagen zouden kennen al heb ik wel gehoord dat we wind en regen zouden krijgen, ik hoop toch op een beetje mildheid van die van hierboven zodat alle bloemen nog even langer kunnen blijven staan dan op deze dagen, jammer als het niet zo is maar ja, dan heeft iedereen toch wel weer zijn of haar best gedaan !  Zelf zet ik er niks meer op, ik heb dit alles overgelaten aan de kinderen, zij zorgen er nu wel voor, hun vader komt op de eerste rij en daarna ook alle andere mensen die zijn overleden in de familie zoals hun grootouders en verdere familie, er naartoe gaan heeft niet altijd zijn maar het troost je ook vaak omdat je daar dan de mooie bloemen ziet en de moeite die voor dit alles is gedaan.  Zelf doe ik daar niet meer aan mee, ik kan het gewoon niet meer opbrengen, heb zorgen voor mezelf op de eerste plaats gesteld en laat de rest over aan anderen, met of tegen de zin, het zal zo verlopen, ik kan het niet meer opbrengen om nog meer van mezelf te geven !

Het grote lichtpunt in mijn leven zijn momenteel mijn achterkleinkinderen, ze komen op Allerheiligen tot bij mij een bezoekje brengen, ik hoop dat ze zich hier weer goed thuis voelen, ze komen niet zo vaak maar als ik ze zie ben ik steeds zo blij, het zijn zo'n vrolijke kinderen en dat is soms toch wel wat ik even mis.  Maar ik klaag niet, ik ben gezegend met een mooie familie en ik wil geen beslag leggen op hun eigen leven, je kan niet overal tegelijk zijn dat is een feit.

Zelf zit ik nu ook met mijn eigen overledenen bezig, ach, zonder mij zullen ze ook wel een proper graf hebben, ik moet daar nu niet voor zorgen, al zou ik nog wel eens tot bij hun graf willen gaan maar dat zien we daarna wel hoe alles in zijn werk zal gaan.

Nog een heel fijne dinsdag wil ik jullie wensen, geniet van de mooie momenten en maak er ook het beste van, zeker op deze dagen dat we zo fel met onze overledenen ook bezig zijn.  Zorg vooral goed voor jezelf, je weet maar nooit dat je sterkte nog voor ergens nodig is en vergeet vooral geen tijd te nemen voor jezelf !  Groetjes.








Reacties

  1. Amai Chris, dat is een mooie vogel, mijn man erkende hem meteen. Hij heeft hem opgezòcht op zijn gsm, en eigenlijk zijn het alleseters !! toch veel in ieder geval. Groetjes en een fijne gewenst Alfy

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!