Maandag, een nieuwe week en lekker heerlijk weer !


Een nieuwe week met mooi nazomerweer en daarna kunnen we weer terug kijken op de mooie zomer, ook zo kan je een seizoen afsluiten van mooi weer, ach, we zagen altijd maar over het weer maar het was nog zo slecht niet, voor velen te warm in de zomer en ja, helemaal goed zal het nooit zijn !  Maar we leven nog en we doen het nog vrij goed gezien onze leeftijd, alles heeft zijn tijd gehad en we hebben ons door alles doorheen geslagen, ook al ging het niet zo goed als gedacht maar we leven nog en dat is het voornaamste !

Wat we deze week allemaal gaan doen, geen idee maar ik dacht gisteren dat ik misschien vandaag wat zou kunnen wassen want ik zag wel wat veel in mijn linnenbak liggen, misschien een idee als ik niet zou weten wat te doen, al weet ik wel wat te doen om mijn dag door te krijgen, zo moeilijk is dat nu ook weeral niet.  Want ik wou voorzeker al eens gaan stofzuigen, lang hoeft dat niet te duren maar wel alles weer proper maken is steeds aangenaam om daar achteraf dan in te leven.  Om mijn eten op de middag moet ik me ook al niet veel zorgen maken want er ligt nog overschot van de vorige keer, en voor de rest zien we wel hoe we dat regelen op het moment dat het nodig is !

Ach, iedere week heeft wel iets goed en iets slecht te verwerken, het mag afwisselend zijn, het moet niet altijd even vlotjes gaan, het mag ook wel eens wat moeilijker worden en dat is vaak ook een uitdaging waarop ik graag op in ga.  Zo zag ik deze morgen nog iets in die ene kamer liggen op de kast die daar staat wat ik al lang zou moeten opgeborgen hebben, kwestie van het daar later terug te kunnen vinden, ja, dat is ook zo maar nu niet over alles tegelijk beginnen want dan komt er voor vandaag niet snel een einde aan, eerst alles doen wat ik zinnens was en daarna verder gaan met wat nog zou moeten gedaan geraken.  Dus eerst plannen van wat je zinnens bent en daarna uitvoeren, stuk voor stuk en daarna weer verder op naar het volgende, dat geeft het meeste voldoening nadat het is gedaan.  Ja, ook je dagelijks leven mag wel eens wat orde in zich hebben, het moet niet altijd zo van de hak op de tak gaan want dan lukt er meestal niet wat je zinnens was, ach, en daarna, kan je weer terug uitkijken naar een opgeruimde living en kamers, meer moet dat toch niet zijn.

Tussendoor nog eens een wandelingetje, het kan maar het moet niet maar ook ik wil wel genieten van dat mooie weer, ook al is het nog niet zo warm als in de zomer, maar toch leeft een mens op wanneer hij of zij de zon ziet, dat is voor de meeste mensen zo, en dat is maar goed ook !

Op de radio hebben ze het over de brug in Werchter die gaat over de Dijle, die was eerder al verzakt maar ze werd opnieuw gestut zodat alles op zijn plaats bleef zitten.  Blijkt dat die brug wat aan het verzakken was gegaan omdat de steunpijlers op een min of meer onvaste grondlaag steunden en omwille van de onzekerheid over de vastheid van het geheel, is er beslist dat er een nieuwe en langere brug zou komen zodat alles nadien weer voor een groot aantal jaren veilig zo zijn voor verkeer.  Weer een werkje van lange duur in de buurt, er zijn er wel meerdere en iedereen die hier in de omgeving woont weet uiteindelijk niet meer hoe en langs waar te rijden om ergens ietwat verder van eigen huis te geraken !  Deze brug moet weer gans nieuw worden opgebouwd met steviger materiaal zodat ook het zwaardere verkeer weer langs die weg kan rijden, want dat zijn er meer dan je wel dacht, het is een druk kruispunt dat nu ietwat verloren erbij ligt omwille van de weg die daardoor onderbroken is . . . 

Werken zijn er overal in de omgeving dus denk goed na hoe je zal rijden met de wagen, met de fiets geeft het dan ook wel weer problemen maar of die nu zo groot zijn als ik denk, wel dat is niet zeker, ik ken geen enkele fietsweg langs waar je normaal deze weg zou kunnen vervangen, maar misschien is die er gewoon niet of moet je heel ver omrijden, ik hoop van niet voor de fietsers en anders zal het kiezen worden voor openbaar vervoer, al moet dat ook wel om rijden natuurlijk !

Genoeg over de wegenwerken, ook hier in onze gemeente zitten we met wegenwerken en het zal nog wat erger worden wanneer ze aan het station in Wezemaal gaan beginnen, daar wordt een weg onder de sporen aangelegd, een tunnel zeg maar, zowel voor de fietsers als voor het andere gemotoriseerd vervoer, zijn ook grote werken en die snijden een gemeente zowat af van de rest van Rotselaar - Heikant, een gehucht van Rotselaar, dat nu nog altijd geplaagd is door de werken aan de weg van Rotselaar/provinciebaan tot in Zallaken, richting Gelrode.  Een gedeelte van deze weg is reeds klaar voor verkeer gemaakt maar het andere deel daar zijn de werken nog volop bezig en dit tot in 2024, voor wanneer het klaar moet zijn weet ik niet zo zeker, maar het is een werk van lange duur.  Daar zitten dan ook de werken aan gescheiden rioleringen in begrepen, samen met de volledige vernieuwing van de rijweg voor de gewone weggebruiker.

Weet ge dat ik die weg nog heb weten aanleggen ?!  In die periode is mijn moeder overleden, nadien werden we nog eens opgeroepen om de stukken grond die we moesten afgeven om de baan te kunnen leggen, af te staan, gratis wel te verstaan, het was dan nog bouwgrond ook maar er bleef alleen maar een handtekening te worden gezet, hadden ze blijkbaar in die periode over het hoofd gezien, of waren die papieren toen verloren gegaan, ik weet het zo zeker niet meer, in ieder geval moesten wij, de kinderen ook tekenen op dat moment, zoveel jaren later nog, hoe dat kwam, geen idee maar het is toen zo achteraf nog geregeld geraakt.

Deze weg werd toen gelegd op de plaats waar ik steeds met mijn fiets overal naartoe moest rijden, ook naar school toe om tot aan de bushalte te geraken, een paar kilometers verderop dan wel te verstaan.  Dat was een kasseiweg met daarnaast een zanderige weg, die was zanderig in de zomer en tijdens periodes van regen was het modder tot en met en in de winter, was alles er glad en gevaarlijk want op kasseien rijden met een fiets was echt geen pretje, maar toen was het overal hetzelfde, en deed je dit met je mooie kleren aan op zondag, dan moest je dubbel uitkijken, zeker als er een wagen je wou passeren want dan kon je een dratsch vuil water verwachten en je bevuild en wel aan komen op je plaats van bestemming, hem ik meerdere keren aan de hand gehad, je was dan de speelbal op de baan van wie je voorbij reed en als dat een voorzichtige chauffeur was, dan mocht je blij zijn maar er waren ook vele anderen en die keken er niet voor op om gewoon door te rijden zoals ze altijd deden !

Dit waren de tijden die mooi waren op hun manier maar als je er wat meer over nadacht, toch ook moeilijk waren op dagen dat het weer ook minder mooi was en zeker in de winter.  Wat een bericht op de radio over een brug die terug wordt nieuw aangelegd, niet allemaal kan teweeg brengen, je gaat al dadelijk een heel stuk terug in je leven, naar je jeugd en alles wat rond die periode dan werd gedaan op die baan en omgeving, werken en dergelijke . . . het brengt altijd wel problemen met zich mee, zeker voor de mensen die daar wonen !

Maar laten we niet vergeten dat het nog mooi weer is vandaag en de volgende dagen, geniet ervan, maak er mooie dagen van om een wandeling te doen en te genieten van alles waar we nog kunnen van genieten.  Nog een heel fijne maandag verder, doe wat je niet laten kan en ook ik ga dat proberen te doen, als zal ik weer niet alles wat ik zinnens was kunnen gedaan krijgen maar morgen is er nog wel een dag die zo goed als deze kan zijn, dus daar tellen we op !  Groetjes.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!