Dinsdag, een heel fijne dag met zon staat op het menu !

 


Deze pomponnetjes tussen de grote dahlia's luiden nu de herfst al in, de herfst is al bezig maar we genieten nog van een degelijk nazomertje, en wat mij betreft mag dat zo nog een aantal dagen verder gaan.  Ik heb immers energie opgedaan door de lieve zonnestralen die je hart en ziel verwarmen en die je weer terug de moed geven om door te gaan . . . al zou ik dat anders ook wel gedaan hebben maar zonder al die extra energie die de zon ons nog kan geven, ook al is het herfst !

Deze morgen was ik al vrij snel wakker, ik sliep nochtans niet zo snel in toen ik in bed kwam maar toen bedacht ik me dat ik nogal laat op de dag nog wat chocolade had gegeten en dat laat ik in de toekomst maar beter, ik weet het nochtans maar ja, je wil dat soms wel eens vergeten als de drang naar dat stukje zwarte chocolade veel te veel op het voorplan komt !?

Dus vandaag heb ik al vrij veel werk verzet ook, ik ben al gaan winkelen en had een drietal spullen mee naar huis gekomen die niet op mijn shoppinglijstje stonden : pompoenen, courgettes en witte selder !  Ach als ik die groenten zie liggen in de vakken dan kan ik me niet meer inhouden, ik lag er al even wakker van dat ik ook die dingen wel weer eens zou mogen invriezen zodat ik dat ook weer klaar om te gebruiken heb liggen in mijn diepvriezer die in de kelder staat.  Immers die steekt zelden of nooit helemaal vol en dat vind ik dan wel weer zonde maar ja, je hebt die nu en als je die kan gebruiken op die manier om wat wintervoorraad in te doen, dan doe ik dat ook en dat maakt mijn leven dan weer veel aangenamer op momenten dat het misschien niet zo goed gaat of dat je niet graag door het slechte weer naar buiten wil gaan, want dat zit er nu ook wel weer aan te komen vroeg of laat !

Als je mijn winkelkarretje zou bekeken hebben dan zal je wel denken : wat houdt die van veel groenten en lekkere dingen !  Ja, dat is eigenlijk wel zo en ik zou nog bijna mijn platte kaas zijn vergeten, gelukkig stond er niemand meer in mijn rij aan te schuiven, dus ik snel naar de rayon waar die stond en ik was gelukkig toen ik dat alles kon neerzetten op de transportband !  Dat is nu eens iets wat ik heb afgeleerd : als ik wat zie dat me aanstaat dan wacht ik niet meer om dat voor mezelf aan te schaffen want als je even wacht is dat alles misschien weg en kan je er niet meer van genieten zoals je in je eigen gedacht had.  Dan heb ik ook nog snel een varkenshaasje meegebracht, stond ook niet op dat lijstje maar ik dacht er ineens aan dat dit wel van pas zou komen bij mijn bloemkool die ik ook nog mee had, daarom maar snel mee gegrist maar geen met een groot gewicht, dat eet ik immers niet zo snel op sinds ik alleen ben en dat wil je nog wel eens vergeten.

Het brood dat ik meestal nam was er niet meer maar ik heb er twee in dezelfde aard meegebracht, alleen vind ik dit nu wel wat smakelijker dan wat ik vroeger nam, al is er niet zoveel verschil in uitzicht, ik zie toch wel dat het lichter is, meer gerezen blijkbaar en net daarom het toch maar weer eens meegenomen zoals altijd !  Een kleine pot choco, je weet wel van die met noten,  stond er nu ook nog, gelukkig, nu hoef ik die grote potten niet mee naar huis te nemen, die zijn echt wel veel te veel voor mezelf maar ik ken mezelf, als het in huis is dan eet ik er graag van en zelfs zo gewoon eens scheppen met mijn mes in de pot en dat aflikken, heerlijk toch als je niet overdrijft !

De courgettes die zitten al gesneden en alles in de diepvriezer, die doe ik tussendoor in de soep, wel soep die ik moet mixen, anders ziet de soep er niet zo groen uit en ik leef op als ik die soep kan eten, dat is mijn favoriet.  En dan verder die pompoenen, deze keer niet zo lang wachten totdat ze zouden rot gaan worden, dan is er meer werk aan dat dat je eraan verdiend om ze mee te nemen, ik hou ervan en vooral van de smaak die deze pompoenen geven !  Die soep maakte ik vaak toen de kleinzoon nog kwam eten nadat hij van school werd gehaald door de echtgenoot, die soep at iedereen graag en ik maak ze nog altijd, al is het niet meer in dezelfde verhoudingen maar toch bijna, ik kook nu immers in minder grote potten, al kan ik dat wel in grote potten maar dan eerder halveren en dan kom ik er nog een volle week mee toe !  Ach, al is dat niet meer in de mode om soep voor een hele week te maken maar ik doe het wel en dat wat is ingevroren, wel dat komt in de winter tussendoor wel eens van pas, zeker als je eens een goestinkje krijgt om toch nog van die lekkere soep te eten.  Ik deed daar ook look in en de schoonzoon wist het telkens te vertellen als we die soep hadden gegeten, dan rook hij het aan de look die de zoon uitademde wanneer hij dicht bij hem was !  Ach, dat waren tijden, zou ik ze nu nog bij mekaar krijgen om te komen soep eten, ik weet het niet, ik doe het niet meer want het zit niet meer in mijn vingers om dat zo lekker te maken allemaal, we zien wel wat we later nog wel eens doen ook !

En mijn eigen verjaardag in de volgende maand zal ook wel zonder ophef worden gevierd want dan heb ik nog maar pas een dag of wat mijn voorlopige brug in mijn mond geplant, ja, dan is het net zover geweest dat die oude tanden eruit zijn, dan loop ik in een andere uitvoering weer rond met een iets meer verzorgde mond en met wat kostelijke implantaten, al vind het het niet zoveel dat ik er zelf moet aan uit geven want je trekt daar wel iets van terug, al is het voor mijzelf niet zoveel maar toch, alles is mooi meegenomen !

Zo gaan mijn gedachten nu tegenwoordig, van de hak op de tak, als ik aan iets denk dat ze moeten weten, dan wil ik dat ook zo snel mogelijk zeggen want anders geraak ik die draad weer kwijt, ja, dat is het gewoon, dat geheugen wil zo lang niet meer meewerken, toch altijd niet, al kan ik me nog heel wat herinneren ook van vroeger, en dat heeft mijn broer blijkbaar niet, die heeft andere ideeën van wat er vroeger allemaal zowat werd gedaan, hij is nochtans maar 4 jaren jonger dan ikzelf maar zo zie je dat die jaren toch ook blijven meetellen, ook als je zo oud reeds bent geworden als ikzelf en mijn broer.

Ach, mooi weer nog voor vandaag al komen er misschien wat meer wolkjes zo te zien, al hoor ik dat er op bepaalde plekken toch ook die strepen in de lucht die vliegtuigen achter laten in de lucht te zien zijn, dat kan ik heir niet zien want er is helemaal nog geen blauwe lucht te zien, maar de zon breekt met momenten toch wel door, al is het niet echt van harte zo te zien, is ze moe geworden of zijn het gewoon wolken van de vochtige lucht die er toch wel hangt zodra de herfst is begonnen !  Het is ook de periode dat er meer nevel opduikt maar ik meen toch dat dit minder is dan dat het vroeger in mijn jeugd was, toen vond ik het op dit moment al echt wel koud, zeker als ik met mijn fiets naar Leuven naar mijn werk moest rijden, en dat is toch nog maar een zestigtal jaren geleden !!!  Ja, lach maar, ik denk dat iedereen wel zo zal denken en als je dan rekent dan lijkt die voorbije tijd toch zo ellenlang te zijn geweest, al is dat ook vrij snel voorbij gegaan allemaal, veel te vlug, de tijd vliegt en dat is waarheid !

Nog een heel fijne dinsdag wens ik iedereen toe, geniet ervan of probeer toch wat buiten uit te voeren zo lang het nog mooi weer is en de zon er telkens wil door komen zoals hier !  Maak er zelf een mooie dag van en we zijn al bijna op de middag aangekomen, ik ga snel voor mijn eten zorgen en daarna zie ik nog wel wat ik kan uitvoeren !  Groetjes.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!