Maandag, een nieuwe week en hopelijk weer wat gaan poetsen . . .!


De bloemen hierboven zien er al lenteachtig uit en ja, ook vorige week was het tussendoor lenteachtig maar we zijn er nog helemaal niet, er moet nog veel water naar de zee lopen eer we stilaan naar de zomer toe gaan.  En ook nog heel wat werkjes moeten worden uitgevoerd maar daar is hier toch al voor een gedeelte een oplossing voor gevonden.  Ik heb ook mijn werk gehad en ja, wie eerst maalt eerst komt, of wie eerst mailt de job krijgt, het kan bijna niet beter vallen.  Heel wat opzoekwerk ging aan alles vooraf en ja, je moet eens toeslagen en dan hopen dat het een goede keuze was.  Maar zo is het met veel, ook wanneer je wat voedsel aankoopt ben je nooit heel zeker, het is gewoon zo dat je niet altijd iedereen kan vertrouwen die je een voorstel doet of op je voorstel ingaat . . . het kan ook wel eens mislopen maar zo leer je dat om voorzichtig te zijn !

Zo heb ik al iemand gevonden om mijn ramen te doen, begin april is de eerste maal en daarna zien we wel wanneer het weer nodig is om die te poets, zo vuil worden die hier meestal niet maar dat hangt ook wat af van welk weer we krijgen.  Dat die er eens vuil bij staan dat is normaal, ik vrees dat dit overal wel eens het geval is.  Maar het is uitproberen en hij zei me rechtuit dat hij hier niet zoveel werk aan had omdat het beneden is en er geen ladders en dergelijke bij te pas komen.

Verder nog een goed onderhoud gehad met de tuinman, hij was net mijn perceeltje aan het opmeten toen ik hem in het oog kreeg, die haag die blijft er heel waarschijnlijk niet, ik heb reeds aan de syndicus gevraagd of die haag er wel degelijk moet staan, of het iets groen moet zijn of het ook een andere afscheiding zoals een soort van fijne draad mag zijn zodat alles toch van mekaar gescheiden blijft.  Als ik daar dan kan mijn poortje laten zetten tegen de muur aan, dan zit ik gerust en ben ik voor lange tijd zeker van een mooi geheel, ook al is het geen gras meer en zien we wel wanneer het ook eens wat onderhoud nodig heeft.  Want bladeren vallen er altijd wel van de bomen, zeker omdat de leibomen ook beuken zijn, net zoals de haag die er iets verderaf staat maar het geheel onderaan af sluit.

Dan heb ik nog een nieuwe pot voor mijn laurier besteld, een pot op wieltjes deze keer, de pot op zich wordt groter en de plant zelf ook nog wat dus ja, er komt altijd maar gewicht bij en nu wat meer verse grond erin en alles is weer gerust voor een paar jaren.  Het is nu van toen we hier zijn gaan wonen dat die plant verpot is maar naar mijn idee heeft die niet voldoende ruimte meer voor zijn wortels, ik hoop dat hij er niet van weet want verpotten brengt vaak ook wat stilstand met zich mee.  Zaterdag heb ik hem nog eens gegoten, een liter of drie zodat zijn sappen weer kunnen beginnen stromen, ik zou dat met de andere ook wel eens mogen doen maar die kan beter tegen wat droogte tegen.  Ik moest toch zijn pot gaan opmeten waarin hij stond en zo langs die opening kon ik best met mijn gieter naar de grond toe, tot nu toe geen druppel water zien komen dus heeft hij die heel zachtjes opgenomen, dat is een goed teken !

Verder heb ik al eens gekeken naar een nieuwe struik, die kan ik nu planten in die oude bak, want een jonge struik heeft nog niet zoveel plaats nodig als een volwassen exemplaar.  Maar ik twijfel tussen een aantal bloeiende struiken, wordt het een hibiscus, of een andere struik, ik weet het echt niet maar ik nijg steeds naar die hibiscus.  Die heb ik jaren op een stuk in Kessel-lo op ons balkon daar gehad en die heeft het daar echt wel goed gedaan, ook mooie bloemen van gehad maar toen we gingen verhuizen hebben we die weg gedaan, de pot was versleten en de plant op zich was ook niet meer zo fris en zou een verhuis niet meer hebben overleefd. 

Als ik dan eruit ben wat het zal worden van plant of planten, dan kunnen we na verloop van tijd eens gaan kijken of ze nog van die mooie kleuren hebben die ik graag zie, rode of blauwe, gele, oranje, je hebt tegenwoordig echt wel bloemen in alle kleuren van de regenboog !  Maar ik heb er graag die je wat kan insnoeien en daar moet je dan ook planten voor kopen die dat verdragen en die mooie bloemen geven, eender welk weer dat het is, eender wat je ermee aanvangt !  En die tegelijk wat zon op zich kunnen verdragen, natuurlijk moet je die ook wel gieten maar toch, de zongevoeligheid speelt tegenwoordig een hele grote rol.  Zo had ik eerst gedacht aan een hortensia maar die is heel snel verbrand door de zon en dan gaan ze ook niet zo lang mee, jammer maar helaas.  Je kan wel van die pluimhortensia nemen maar ik vind dat wel mooie bloemen maar ze vallen dan ook helemaal open en zeker als ze nat zijn is het niet te doen, dan zitten die bloemen vol met water en wordt het een slordig boeltje.

Dus eens ik eruit ben hoe en wat het wordt dan zullen ze hier wel een plaats vinden, misschien iets kleinere bloemen zetten in een andere bak, ik heb er nog eentje staan in de kelder maar die moet op een groot vierkant trollieke worden gezet zodat je die ook weer snel kan verschuiven wanneer het nodig mocht zijn tegen te veel regen of wind en die dingen, ze kunnen onder een afdak staan dus waarom zou je dan niet voorzien dat je ze goed kan verplaatsen.  Daarvoor zijn die bakken en potten op wieltjes heel goed maar of die altijd zo goed zijn weet ik echt niet, ik heb er graag waar onderin een opening is en is die er niet dan maak je er eentje in, dat kan ook natuurlijk maar daar moet je wel eerst op denken voordat je die pot gaat vullen !

En nu gaan we deze week eens goed nadenken wat we ons gaan aanschaffen, misschien is er nog wel wat anders dat ook de bijen en dergelijke wat meer aantrekt, al weet ik niet zo dat er daarin struiken zijn die je kan overwinteren, want dat is ook nog een probleem dat moet overwonnen worden.  Een oudere plant die is vaak aangepast maar een nieuwe struik die moet zich nog aanpassen aan de winter die we krijgen en daar ben je ook nooit zeker van hoe die zal verlopen.  Deze winter die was nogal mild en ja, het was enkele dagen koud en ja, het vroor en was glad, ook viel er wat sneeuw maar geen nood, we geraakten bijna overal door en wat niet is kan nog komen maar ik doe toch zo verder met mijn planten en potten.

En wat ik nog bijna zou vergeten, ook de lente is weeral in het land, ik hield het altijd op de 21ste van de maand maar het zou reeds vanaf vandaag zijn dat het lente is.  

Geniet nog van het begin van de lente, van je maandag en maak er tevens een mooie dag van want vermoedelijk zou er geen neerslag vallen, maar dat is steeds af te wachten.  Groetjes.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!