Donderdag, we naderen het einde van het jaar . . .

 


Mooi toch die sneeuw en dan erbij staat nog dat het vandaag kou zal zijn, ik twijfel er sterk aan, de temperaturen gaan weer de hoogte in zoals ik eerder reeds vernam en ja, we halen op het einde van het jaar zelfs de 15°, wat veel te warm is voor deze tijd van het jaar maar ja, we nemen het zoals het komt, het is niet anders !

Zelf heb ik gisteren echt wel goed doorgewerkt, al heb ik tussendoor wel enkele langere pauzes genomen, maar toch is zo goed als alles gedaan geraakt wat ik zinnens was om te doen.  Op dinsdag was ik moe omdat ik bezoek kreeg en als daar dan kinderen bij zijn dan vraagt dat nog wat meer inspanning van jezelf, ik heb dan ook vrij snel de slaap gevonden die ik eerder op de maand zocht, toen geraakte ik moeilijk weer in slaap 's avonds en toen ik op dinsdag voelde dat ik moe was ben ik naar mijn bed getrokken.  Voordien had ik alles voorzien om de dag erna te kunnen ontbijten en alles dus klaar gezet wat een mens al kan klaar zetten.

Woensdag had ik dan ook weer goed geslapen en vrij lang ook nog, het was toch weer iets na achten toen ik wakker werd maar dan ben ik toch dadelijk uit mijn bed gekomen, ik lag alweer te zweten, lig ik nu te dik gedekt op mijn bed of wat is het, is het nog die ziekte die in mijn lichaam zit en nog niet er gans uit is, ik weet het niet, ik voelde me wel goed toen ik even uit bed was en me had opgefrist in de badkamer.

Verder heb ik mijn bevroren bloemen weg gedaan die op het terras bij mekaar stonden, ik wist dat die weg moesten en toen ik overdacht dat ik dat best in de container kon doen van het gft, dan ben ik aan de slag gegaan.  Mijn snoeischaar bij de hand en knippen maar, die takken kunnen vrij taai zijn, zeker nu die nog niet echt door en door werden bevroren, ik heb vrij veel moeten knippen en alles los maken zodat ik daarna alles wat delen van planten was en bladeren, kon in de container kiepen, eerst in een grote plastiek zak gedaan en daarna ermee naar beneden, om het daar weer uit de zak te halen en zo ook met het restafval.  Mijn plastiek en dergelijke  heb ik nog gelaten waar het was, ik had immers al twee grote boodschappentassen vol met afval en meer wou ik dan ook niet mee naar beneden nemen, ik had zo met dit al mijn handen vol !

In de namiddag ben ik dan dadelijk nadat ik mijn middagmaal had verorberd, aan het ontkalken van de koffiezet en van de waterkoker begonnen.  Die waterkoker, dat is vrij snel gedaan maar die koffiezet heeft daar een eigen programma voor en dan moet je een bepaalde knop een aantal seconden lang ingedrukt houden en dan gaat het zijn eigen gang, je moet dan wel voordien zorgen dat er water in is gedaan met een bepaalde gehalte aan azijn zodat het kalk ook opgelost wordt.  Dat neemt wel even tijd in beslag maar tegelijk kan ik rustig naar het nieuws zien en alles mooi opruimen van wat ik had vuil gemaakt op de middag.
Voordien had ik het idee opgevat om eens met mijn schoonzus te bellen, om te horen hoe ze zich nu voelde wanneer ze terug thuis was.  Maar ze klonk al vrij goed aan de telefoon en ja, als vrouwen eens bellen dan kan het wat langer duren dan anders dat het gesprek duurt, ik weet ervan mee te spreken, ik heb dat ook steeds aan de hand, je denkt dan aan iets en dan begint het liedje weer terug van voren af aan en weet je niet van ophouden !

Dus dat alles deed mijn middagmaal wat opschuiven, iets later dan anders dus werd alles gedaan en ik heb nog altijd die behoefte om me na de middag wat langer in de zetel te zetten maar deze keer heb ik echt wel naar een programma gekeken dat ik reeds met Kerst had opgenomen, ik ben de rij nu aan het af gaan en de oudste opnames loop ik even af, wat nog kan wachten dat laat ik staan tot later maar andere dingen die weldra een vervolg kennen in de volgende weken, die heb ik dan ook graag voordien gezien, wat normaal is als je alles wat wil volgen.

In de namiddag had ik dan nog alles met de hand af te wassen van wat ik had ontkalkt en dat lukte vrij snel eigenlijk, er stonden ook nog enkele kristallen glazen en die heb ik eerst in het warme water afgewassen en daarna met de koffiezet en de stukken daarvan verder gegaan.  Het laatste van alles komt dan de waterfilter aan de beurt want daar moet ik tussendoor nog water door filteren om te gebruiken in de pas ontkalkte installaties dus ja, is het toch telkens eens goed nadenken in welke volgorde we dat moeten doen allemaal.

Uiteindelijk kon ik dus terug kijken op een propere keuken, zowel het eiland dat weer zuiver werd van alles wat erop stond en na de afwas weer in de kasten werd gezet, de kookzone werd ook nog even onder handen genomen, het sopje stond daar toch nog even en daarna alles mooi uitgespoeld en uitgedroogd en mijn vaatdoek te drogen gehangen.

Toen ik even later wat in de zetel had gezeten en naar buiten keek, zag ik dat het donker werd en te donker om normaal te zijn.  Dat wil zeggen dat ik niet lang meer kon wachten om mijn containers naar buiten te halen en klaar te zetten voor morgen als de ophaling ervan in de morgen reeds plaats vind.  Wat ik dan ook braafjes deed, de lift naar boven genomen want mijn containers staan in op de standplaats van de wagen in de kelder en ze naar voren gebracht op de plek waar ze thuis horen.

Pas dan kon ik me rustig in de zetel zetten maar toen liep het toch rond 16u of misschien nog wel iets later, ik was toch gerust en mijn avond kon beginnen, het begon dan ook zacht te regenen, wat windstoten tussendoor maar die kunnen nu niet veel meer aanrichten als mijn planten nu weg zijn, een paar staan er nog ingepakt en de ander staan er nog bevroren bij maar dat is voor volgende keer, niet te veel ineens willen in die bak kieperen, er mag nog iets blijven staan.

Daarna heb ik mijn koffie klaar gezet en laten doorlopen zodat ik dadelijk wanneer dit klaar staat voor donderdag, kan mijn boterhammetjes eten en met een gerust gemoed de avond tegemoet zien.  Wat rust kan een mens goed gebruiken, ik voel dat ik een hele tijd heb recht gestaan, die rug begint zicht te laten gevoelen maar het is geen pijn, het is een beetje stijfheid dat er nog wel in zit maar dit voelt goed aan.  de avond kan dus beginnen.  Vergeet niet dat ik dit meestal een dag voordien klaar zet maar dat weten jullie ondertussen ook wel, het is niet eenvoudig om dat in de morgen allemaal te verzorgen, dat gaat gewoon niet, in de zomer zou het kunnen maar nu zeker niet.

Geniet nog van jullie dag en denk eraan, we gaan naar Nieuwjaar toe, ik wens iedereen een heel mooi jaar 2023, blijf gezond en doe wat je graag doet, dan is iedereen tevreden !  Groetjes.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!