Maandag, we beginnen de week met fris weer . . .


Een afbeelding van een dampende koffie en daarbij de herfstkleuren, dat is net hoe ik me voel, van binnen goed warm hebbend en verder zou een mens kou krijgen wanneer je hier zit zonder wat te doen !  Ook al zit ik aan de computer maar het is dan ook dicht bij het raam en langs daar voel ik wel dat het buiten koud is geworden !  

Vooral een heel fijne morgen voor iedereen en oh ja, voor ik het vergeet, ik moet vandaag naar mijn schoonzus bellen, die is jarig en ik wil haar niet vergeten.  Ik moet erbij vertellen dat ze steeds klaar staan om me mee te nemen naar hier of daar wanneer we samen ergens zijn uitgenodigd, komt ook weer snel dichtbij dat we samen ergens naartoe gaan en ja, ik wil haar gewoon niet vergeten, het is familie, ja ik weet het wel maar het zijn ook vrienden waar je alles en nog wat aan kwijt kan !

Zo dat is ook weer gedaan, dat telefoontje naar mijn schoonzus dus, tegelijk nog even gepraat over ditjes en datjes en de week is ook weeral op gang geblazen.  En dan wil het lukken dat ze een liedje op de radio spelen dat me aan mijn man doet herinneren, niet dat ik hem vergeten ben dat niet maar de waterlanders zaten al klaar om naar voren te komen, al kon ik me toch wel even in houden, tranen mogen en tranen moeten erbij zijn maar niet altijd, en nu nog een mooi rustig liedje dat goed doet aan je hart, fijne muziek die je rustig laat nadenken over wat je hebt en wat je doet en wat je mist . . . !

Vandaag is een frisse dag, het zonnetje komt al op de muur schijnen maar toch voelt het fris aan, fris aan de vis zou de weerman dan zeggen, het voelt aan alsof de winter in aantocht is en ja, die mag nu eraan komen eigenlijk, het is al veel later dan gedacht, veel later op het jaar, veel later dan dat vroeger jaren de winter begon toen ik kind was, ik denk dan aan de koude ochtenden dat ik moest naar school gaan, soms te voet en meestal later met de fiets.  Soms te voet wanneer er sneeuw was gevallen, soms dat het regende en dat die koude druppels op je gelaat neer komen en je weer doorweekt ergens aan kwam, was het aan de bus of was het aan de school, eender, je moest verder met natte spullen zodat je ook klam van de kou en de regen aan kwam op je werk of aan de school, het was altijd moeilijk maar moeilijk ging ook en je sloeg je er doorheen !

Waar zijn die tijden naartoe, ik las eerder nog wat op een site dat ze dit en dat deden om de mensen die van verderaf moesten komen, ook de kans te geven om er plezier aan te beleven, ja, wij woonden veraf van alles en nog wat, voor een kind was het dan veraf, voor volwassenen was het zo geen erg.   Mijn eigen vader reeds met zijn brommer naar zijn werk en ja, die zal dat ook wel hebben meegemaakt.  Daarna moest hij in de periode dat ik goed besefte hoe en wat zijn leven en werken was, dat hij in een vrachtwagen plaats nam, zonder al te veel verwarming, dat hij ooit eens gevallen was en zich had bezeerd, dat hij thuis moest blijven, was blijkbaar van een trapje geschoven bij het in of uitstappen uit de vrachtwagen !  Mijn vader was nogal klein van gestalte en ja, dan is een vrachtwagen, zoals een zware Faun waar hij toentertijd mee reed, toch een groot beest, hij vervoerde melk, yoghurt en nog van die dingen allemaal, ik spreek dan in de tijd van toen ik nog naar de lagere school ging en dat is ondertussen toch ook al een hele tijd geleden !  

Dat is zowat 65 jaren geleden, toen was ik 11 dus ook al die jaren voordien reeds, wat een tijd is er al verlopen tot nu, vele jaren van veranderingen in alles en nog wat, vooral een evolutie in die vrachtwagens en in de verwarming die ze hadden of in die tijd niet hadden, van de kou die er geleden werd en ja, ik begrijp nu veel beter dat mensen die zulke dingen moesten doen als met de vrachtwagen rijden, het ook niet onder de markt hadden.  Alleen toen moesten we er zelf doorheen en ja, het is net of ik voel die koude tot nu toe ook nog altijd.

Maar wat fris weer doet aan alles goed, alles gaat in rust, dat was voorheen nog altijd niet zo, mijn bloemen van in de zomer, die staan nog altijd in hun bakken en potten, ik heb nog niks ingepakt, al zou ik dat misschien wel eens moeten doen ook, maar zo lang het nog mooi weer wordt tussendoor, laat ik ze staan zonder hun bescherming, al zou het wel eens kunnen verrassen.  En dan kan het te laat zijn, waar ik dan weer spijt zou kunnen van hebben, maar ik wacht toch nog even met  inpakken van planten.

Ach, bepaalde dingen doen je toch steeds terug denken aan vroeger, hoe het was toen we het goed hadden in onze ogen, ook al is het nu misschien wel iets verbeterd op dat gebied.  Ik blijf erbij dat ook toen er mooie dingen zijn gebeurd, dat je geluk hebt gekend, dat je het fijn vond om samen iets te doen, dat we mooie reizen hebben gemaakt onder ons twee, dat we genoten hebben, van veel meer dan wat we dachten iets mooi hebben gemaakt, samen . . .  het is voorbij, voor ons gaat het nu niet meer over "ons", nu is het eerder voor mij, en ja, ook gisteren genoot ik nog van lekker eten en genieten van een pannenkoek eten, en van lekkere sausjes en dergelijke . . . maar alleen is maar alleen.

Pas op, ik heb me vrij goed aangepast en het smaakt allemaal, alleen mag ik niet beginnen nadenken over hoe het "samen" zou zijn geweest, want dan komt de melancholie opduiken en ga je overdenken wat had kunnen zijn.  Niet doen, je weet het ook best dat je dit niet moet doen, jezelf pijnigen met wat had nog kunnen zijn en hoe je het beter had kunnen doen, in je hoofd mag je daar even over nadenken maar niet lang blijven hangen want dan verzand je in het moeras van verdriet en dat is voor niemand goed.  Vandaag misschien eens een glaasje drinken op onze gezondheid en dat we nog lang mogen van alles genieten, alleen of met anderen, het kan alle kanten uit gaan.

Nog een heel fijne dag wens ik iedereen toe en nu ga ik mijn dag eindelijk eens beginnen, ik had tijd genoeg om nog wat te zitten suffen, ik denk na wat ik wil doen, ik wil dat alles er eens mooi zal uitzien zoals ik het in mijn gedachten had, wat ik wil is ondergeschikt aan wie er nu nog is, nu is het voor mij alleen en als alles mooi gepoetst is en op orde, dan is het voor mijn part voldoende, op dit moment heel zeker en daarna, dan zien we wel weer !  

Vergeet niet te genieten van alles wat op je pad komt en maak er een fijne dag van, ook met veel voetbal op tv, al hoef je daar niet naar te kijken, geniet van wat je een goed gevoel geeft en misschien toch dat drankje bij de hand halen en genieten alsof het je laatste was !  Nog een fijne maandag wens ik iedereen toe en tevens het begin van een nieuwe week !  Groetjes.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!