Dinsdag, begon toch ook met een beetje regen . . .


Overal verrijzen de paddenstoelen, al zijn het maar kleine, die in mijn gras die is al lang weer terug in de grond gekropen maar ik zie er hier en daar in de omgeving toch weer naar boven komen, wanneer het regent dan komen de paddenstoelen groot en klein tevoorschijn !

Hier is de dag begonnen met wat regen, veel is er niet gevallen, ik zie alleen nog de natte druppels liggen op het terras, ik vertel gewoon wat ik zie in de morgen, al lopen we toch al tegen negenen aan, het is nog morgen en die morgen laat zich misschien wel van zijn goede kant zien.  Ik zie overal wolkjes maar of het ook mooi zal worden, dat is tot nu toe nog toekomstmuziek, ik heb niet echt de voorspellingen gevolgd voor de komende dagen maar we moeten toch tevreden zijn met wat we krijgen, is dat dan ook mooi dan proberen we er zoveel als mogelijk nog van te genieten.

In de voorbije dagen had ik tijd genoeg om alles wat op te ruimen, alles was weer mooi op zijn plaats gelegd maar gisteren ben ik weer met wat anders begonnen, met het resultaat er hier en daar toch weer spullen liggen die ik beter ook nog zou opruimen maar dat gaat niet altijd zo dadelijk.  Zo was ik mijn bloembakken meer naar het raam toe aan het zetten, ik heb al één standenstoel bij mekaar gevouwen zodat die al niet veel plaats meer in neemt en ik denk er sterk aan om in de komende dagen ook alles weer een vaste plek te geven om ook het terras een opgeruimd uitzicht te geven.  We moeten ons stilaan gaan voorbereiden op de komende winter, niet dat die er snel hoeft aan te komen maar je voorbereiden is steeds een goede instelling.  Nu staat alles gewoon vooraan op het terras, later zoals in deze periode, zet ik alles wat meer tegen het glas aan, zodat ik tegen de vries kou alleen nog de potten hoef in te pakken die ik wil door houden.  Een paar van de bloeiende planten kan je ook doorhouden door ze naar binnen te halen . . . maar dat is hier echt geen optie.

En gisteren heb ik mijn best gedaan om alles weer wat te ontkalken, al zit er nu niet zoveel kalk meer in het water dan voorheen; mijn koffiezet kreeg het eerste een beurt, samen met de waterkoker, die kunnen best tegelijk de strijd in gaan om weer proper te geraken, van binnen en van buiten uit. Ik had dan ook water klaar gezet om alles af te wassen, dat kokende zuiver water van de waterkoker kon dienen om mee af te wassen en zo los ik dat dan ook weeral op.  Je verbruikt dan geen energie door je verwarmingsketel te laten werken, want die levert normaal het warme water om met de hand wat af te wassen.  Het zijn dan ook allemaal stukken die je niet in de vaatwasser kan steken, alhoewel ik die koffiekan van het geheel ook wel tussendoor mee in de vaatwasser heb gezet, net zoals ik de dag voordien dus al deed, dat was weer wat tijd gewonnen.  Wie niet erg sterk is moet slim zijn en nu in tijden van schaarste in de energiebronnen en de duurte van alles wat daarbij komt kijken, is het zinnig om ook daaraan te denken !  En zelf oplossingen te zoeken om het zo goedkoop mogelijk te houden, ik hoop dat ik daarmee ook wat betere resultaten zal scoren maar dat is nog altijd af te wachten of je dat ook ziet in de rekeningen !

Mijn koelkast zal nog even moeten wachten op een poetsbeurt maar die komt vast en zeker ook nog, zelfs de wasemkap is nog maar deels gedaan.  Ik had alles wat vetvrij gemaakt, niet gans gedaan maar wel de delen die het meeste vet opvangen zodat ik nadat de filters ook mee in de vaatwasser zijn gegaan, er weer proper in kunnen gezet worden.  Een mens wil steeds alles tegelijk gaan doen maar dat lukt dus nooit, er blijft steeds nog wat achteraf te doen en dat is echt geen erg, er is nog voldoende tijd om alles weer in orde te zetten, lukt het vandaag of morgen niet, dan wel overmorgen of nog beter : volgende week.

Morgen ook zal ik pas weten wat er met mijn wasmachine aan de hand is, gewoon sleet aan die ophanging van de trommel, of hoe wordt dat geheel genoemd, ik weet er echt geen goede benaming voor maar ik meen dat het daaraan ligt.  Op een bepaald moment in de volle zomer heb ik gedacht, wat een gerammel en daarna bleef die draaien en schuddend staan zoals ze nu dus doet, ik meen dat er ergens een rek is gebroken die het geheel in goede banen moet leiden !  Zo benoem ik het dan op mijn manier, ik hoop maar dat het niet te erg is want een wasmachine kan je echt niet missen tegenwoordig, met de hand wassen zit er immers niet meer in, dat is een mens verleerd, al is dat soms wel nog eens nodig met hele fijne dingen zoals kousen maar veel zal het zeker niet zijn !  Al heb ik dat vroeger nog echt veel gedaan, ook hemden wassen met de hand en daarna in zo een kleine droogzwierder steken en daarna de wasdraad op om te laten drogen, en hopen dat het dan niet zal gaan regenen.  Ook mijn eigen kledij waste ik meestal uit, samen met de hemden van mijn broer, ach ja, dat was vroeger maar toen deden we het ook en moest ik daarna nog alles mooi strijken ook !  Zo zie je dat we het tegenwoordig toch heel wat gemakkelijker hebben dan toen in die tijd en dat is nog maar iets meer dan een halve eeuw geleden !

Als je dit alles even overdenkt dan is er in al die tijd toch nog niet echt zoveel veranderd, of heb ik het mis, ik zie toch nog vele dingen die ik vroeger deed en die nu ook nog moeten worden gedaan op bijna dezelfde manier.  Want koken, is dat veel veranderd, ja, we hebben allerlei nieuwe technieken geleerd maar een energiebron is nog steeds nodig en ook daarbij hebben ze heel wat geleerd, kijk maar naar de inductievuren die nu tegenwoordig hebt, op heel korte tijd zijn de aardappelen aan het koken, vlees bakken of vis, het is al eender, alles in een pan en bakken maar, het vlot als vanzelf, maar eigenlijk is dat geheel niet veel veranderd tegen vroeger, wel de aanvoer van energie en soorten energie die ervoor nodig zijn, daar verschilt wel wat en is er veel verbeterd maar of het daarom ook echt beter is voor de natuur die ons omgeeft, ik weet het zo niet.  Ik vraag me dan steeds af wat we doen met al die synthetische stoffen die er gemaakt worden, door ons gedragen worden maar wat ermee aan te vangen wanneer die niet meer nodig zijn om de ene of andere reden, wordt daar ook meer en meer rekening mee gehouden, ach, je hoofd beter maar niet over breken want dan geraken we nergens . . .  !  Zo kan je ook redeneren, is dat goed of niet, ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat ik moet verder doen vandaag of ik krijg echt niks meer gedaan van wat ik nog wou doen !

Nog een heel fijne dag wens ik iedereen toe en denk ook maar eens over wat ik net aankaartte, is dit alles wat veranderd is tegen vroeger echt wel zo goed als we denken, doen we er de natuur geen goed mee of is het wel goed zoals we bezig zijn, want natuur hebben we steeds wel voor het één of ander nodig, al is het maar om er weer frisse lucht uit te halen om te kunnen ademen en verder leven, of is het niet zo ?!

Geniet ervan, van de natuur en alles wat ons omgeeft, de bomen, de bloemen, de dieren klein en groot, het is zo gewoon dat je naar buiten loopt en kan genieten van de zon of gewoon zoals nu, een frisse neus halen en daarna er weer vlot in te vliegen in wat je ook nog wou doen !  Groetjes.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!