Maandag, een nieuwe week en heerlijk fris . . .


Zo te zien aan de afbeelding zou het een blauwe maandag kunnen zijn, het is in ieder geval een vrij frisse morgen, ik heb het graag zo maar het moet niet echt gaan koud worden, we willen onze dure energie nog wat sparen en niet dadelijk alles in de weer brengen om binnen ook alles weer te moeten verwarmen.  Zelf heb ik het zo wel warm genoeg zoals ik erbij loop in de voorbije dagen.  Toen kregen we ook in de namiddag toch nog wat zon te verwerken en dat voelt heel goed aan wanneer die naar binnen schijnt door het glas en de living wat opwarmt !  Ik dacht net gezien te hebben op de thermostaat van de vloerverwarming, dat het hier toch nog tot 23° warm is en dat vind ik vrij normaal voor deze tijd van het jaar.

Eerst en vooral een fijne maandag toegewenst, over het weer wordt al meer dan genoeg gepraat en uiteindelijk kan je het toch niet naar je zin zetten !  We moeten tevreden zijn met wat we krijgen, in volle zomer was het heet, soms voor een aantal onder ons echt wel veel te warm maar ja, wat doe je eraan : je ernaar schikken !  Zorgen dat je tussendoor wat kan afkoelen en van de lekkere zonnestralen genieten in de morgen, dat heb ik dus wel echt vaak gedaan, ik ging dan meestal een fikse wandeling doen en kwam weer verfrist maar tegelijk bezweet thuis aan.  Met het gevolg dat ik vaak een lauwe douche nam en daarna mijn huistaken aanvatte, al is dat niet echt zoveel, soms ging ik tussendoor even winkelen ook, de innerlijke mens moet ook versterkt worden en om eerlijk te zijn, dat laat ik meestal wel voorgaan op alles.  Zelf voor jezelf goed zorgen is ook normaal, zo zal het voor jezelf ook gemakkelijker zijn om overal weer doorheen te geraken, door periodes van verdriet, zoals ik eerder op het jaar heb gekend, door ziektes, een kleine griep had me toch wel in haar greep, ik voelde me een tweetal weken echt wel slapjes, en daarna herbeginnen we weer met voor alles te zorgen en in huis werkjes te doen, al zijn die meestal tot het minimum herleid als het zo heet werd in de loop van de dag.

Het is voorbij die mooie zomer, ja, dat weten we nu wel allemaal, alles goed en wel, nu moet er weer verwarmd worden, willen we niet vergaan van de kou, want koude is toch nog gans wat anders dan die hitte.  In de warme periode moesten we ons koest houden om door de dag te geraken, als het koud is dan moeten we het net andersom doen : bezig blijven en veel in beweging zijn zodat we weer warm krijgen.  Maar een mens kan niet altijd aan het poetsen gaan, je zit niet steeds te strijken en ja, veel andere dingen kan je al niet doen om je te verwarmen, een fikse wandeling kan maken, is ook goed voor de bloedsomloop maar niet door de regen lopen want daarna zou je er kou kunnen van vatten, zeker wanneer je hoofd ook wat nat is geworden !  Dan alleen kan een verwarmende douche soelaas brengen, dan begint je bloedsomloop weer wat sneller te gaan werken, dan voel jij je als herboren, eens de warmte bezit neemt van je lichaam, heerlijk gevoel.  Ook een dekentje kan helpen, en denk nu niet dat dit alleen in de winter het geval is, zo een lichte fleece over je benen hangen wanneer je zit te koekeloeren naar iets  op tv, kan ook deugd doen, zelfs in de zomer, eender hoe warm het buiten is.  Het is dan meestal het weldoende gevoel van een streelzachte fleece op je huid die je dat goed gevoel kan geven !

Weet ge dat er in Duitsland vele plaatsen zijn waar wij vroeger kwamen, waar er steeds van die fleecedekentjes lagen in de zetels en stoelen van hun terras, die kwamen ook van pas wanneer het eens aan het regenen was gegaan en wanneer je daar in je short en een licht bloesje naartoe was gekomen om wat te drinken en te praten op het grote terras.  Het is heerlijk om dan iets warm en zacht over je benen te gooien, anders krijg je wel kou, ik heb dat toch vaak en meen dat er meerder mensen dat zullen beamen !

Maar we zijn nu weer een nieuwe week ingegaan, wat zal die week ons brengen, vandaag zal wel de ganse dag het hoofdartikel zijn : de begrafenis van de Queen, we krijgen de ganse dag toch niets anders te zien op tv, ze zenden het zelfs heel vroeg allemaal uit !

Zelf ga ik eerst wat voor mezelf zorgen, ik wil mijn haren wassen en dat ga ik eerst toch ook wel eens doen, ik heb in de voorbije dagen wat gezweet en mijn korte haren worden dan snel ook ietwat vuil, het is niet vettig maar is niet prettig om steeds die haren te voelen, daarom maar snel wassen, dan ben je daar weer vanaf.  En daarna, wel dat zien we dan wel, ik had wat in mijn gedacht maar moet daarvoor eerst gaan winkelen, of ik dat vandaag zal doen weet ik niet zo zeker.  Wat ik wel weet is dat nu de rekken niet zijn aangevuld en de winkel gaat pas na de middag weer open, nu is het nog even een deel van hun rustdag !

En voor straks, geen idee, ik ga nog wat opzoeken op de computer en daarna zullen we zien of er nog veel tijd zal overblijven !  Wat ik dan zal doen zal de tijd wel uitwijzen, misschien toch wel eens naar tv kijken, maar spaar me van die begrafenis.  Ik wil er wel wat van meekrijgen ook maar niet alles zien !

Al die gebeurtenissen brengen me weer dadelijk naar de rouw die ik heb meegemaakt en ik wil niet met dat gedacht gaan slapen, dan kan ik weeral niet dadelijk inslapen, net zoals gisteren het geval was.  Dan spoken al die gedachten weer doorheen mijn brein en dat kan ik best missen als ik wil inslapen !  Niet dat ik niet wil denken aan mijn overleden echtgenoot, dat is het niet maar ik wil niet meer die pijn en verdriet voelen die er heel nadrukkelijk aanwezig waren en die je dan weer voelt op komen op die momenten !  In alle rust gaan slapen is voor mij een voorwaarde om rustig te kunnen mijn hoofd neer te leggen en de dag erna gezond en uitgerust weer op te staan !

Ik wil ook niet meer meemaken wat ik gisteren aan de hand had, niks erg maar even een benauwend gevoel gehad.  Dat zat zo, ik zat naar tv te kijken en had dorst, er staat wel altijd een glas voor mij klaar met water erin.  Dus ik dronk even en opeens voelde ik een niesbui opkomen, mijn neus kriebelde maar ik wou ook tegelijk dat water doorslikken, wat maar niet lukte, het bleef steken in mijn keel en ik voelde me net of ik zou gaan stikken, ik kon blijkbaar niet meer slikken maar ook niet meer ademen en dat was een benepen gevoel dat ik had.  Toen dacht ik : nu gaat alles er weer uit komen wat ik een paar uren voordien had gegeten, zo leek het wel, maar ik kon slikken, haalde weer adem, ik niesde en begon ook nog te hoesten, raar maar waar, alles kwam blijkbaar tegelijk.  Mijn zakdoek genomen en ik wou mijn neus snuiten, dat zou misschien wel wat helpen, neen, ik hoestte en hoestte zo fel dat ik er zelf van schrok, blijkbaar was er toch wat water in die luchtpijp beland . . . en toen moest ik met mezelf lachen. 

Niet dat ik in lachen ben uitgebarsten maar hoesten, niezen, snuiten en lachen, hoe rijm je dat aan mekaar wanneer het net tevoren precies was of je ging stikken !  De keren daarna dat ik wou drinken, heb ik me goed recht gezet in de zetel en heb voorzichtig aan dat glas gedronken, verder ook niks anders tegelijk gedaan met dat drinken, zodat ik dat niet meer aan de hand zou krijgen, pffff.  Het was voorbij gegaan zonder al te veel erg maar ik was wel even serieus geschrokken !

Nog een  heel fijne nieuwe week en ook een fijne maandag wens ik jullie toe, geniet van het zonnige weer dat er op dit moment zijn kop op steekt.  De lucht is blauw met kleine hoge wolkjes in de lucht, meer moet dat toch niet zijn ?!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!