Dinsdag, en vandaag houden we het even rustig . . .

 


Voor vandaag leggen we de riem er weer wat af, gisteren is al genoeg geweest, ik had toen niks anders te doen dan de ramen te lappen, alhoewel ik er nog twee kleine moet doen vandaag of morgen maar dat komt wel zo tussendoor !  Verder is alles weer goed doorzichtig geworden, na die warme hete zomer komt wat verkoeling tussendoor en dan moet je daarvan ook gebruik maken, het was dan ook weer even geleden dat dit nog gedaan werd.  Maar het is ook zo dat ik in de morgen de zon krijg op mijn slaapkamers en nadien draait die dus een beetje, of beter gezegd, de aarde draait zich dan een beetje en op de middag komt ze hier op het livinggedeelte posteren, tot ze daar ook weer weg begint te gaan zo rond vijf uur, al scheelt dat nu toch al wat meer dan anders.

En ja, we voelen het allemaal heel goed, de dagen worden korter, vooral 's avonds, 's morgens heb je daar nooit zoveel last van omdat ik meestal wel tot halfacht of zo blijf slapen, soms nog wat langer.  Maar wat kan het anderen schelen hoe lang ik slaap, ik moet er voor niks uit, ik wil wel vrij veel gedaan krijgen in de voormiddag en in de namiddag wat genieten van lezen, puzzelen, van even tv kijken, het kan allemaal natuurlijk.  Maar het werk in huis wil ik wel nog gedaan krijgen zoals het hoort en in de namiddag rustig zitten in de zetel of een wandeling doen, en dat laatste zou ik wel meer mogen doen, al had ik daar niet altijd zin in met dit warme weer !  Ik die dacht dat ik daardoor wat verzwaard was, neen, hoor, ik blijf vrij goed op mijn gewicht maar ik kan wel erbij vertellen dat die buik van mij soms wel wat opgeblazen eruit ziet en dat stemt me niet echt tevreden !  Het scheelt ook natuurlijk wat je zelf draagt, welke kledij, de ene laat dit buikje zien en de andere weeral niet, dus ja, kiezen wat je aan trekt is veel waard, zeker op de morgen !

Goed en lekker eten doe ik zo graag, nu zijn het meestal boontjes die erbij zijn, wat sla, een tomaat, een stukje vlees, wat aardappelen op de middag en ik ben gesteld.  Mijn soep staat klaar in de koelkast en ik heb er maar uit te scheppen zodat ik iedere dag ook nog mijn soepje eet, dus aan groenten en fruit ontbreekt het me zeker niet.  Zo heb ik van die kleine groene pruimpjes in huis, Reine Claude, kennen jullie die, wel die zijn echt wel lekker en ik ben er steeds als kind verzot op geweest, je kon op de boom moeilijk zien of ze rijp waren of niet maar ik zat eraan van wanneer ik wist dat ze net goed waren om te eten.  Ach wat sleur ik die jeugd van mij daar nu weer bij, welja, wat een mens op jonge leeftijd leert dat vergeet je blijkbaar nooit, dat zijn zo van die mooie en goede herinneringen aan vroeger en daar ben ik blij over.

Weet ge dat ik in de lente steeds op zoek ging in het bos naar vogelnesten, wanneer ik hier of daar een nestje wist ging ik daar iedere dag voorbij zonder de dieren te storen en uiteindelijk kennen ze je een beetje, zo wist ik een nestje van een klein vogeltje dat in de berm van de weg zijn woning had, ik liep er voorbij maar toen ik jonge vogels zag, wou ik ze niet meer storen en liet te wijselijk met rust, zo was ik dan ook weer.  Ik weet niet of het een roodborstje was of een winterkoninkje maar ik liet ze verder zorgen voor hun kroost, en hield ze nauwkeurig in de gaten voordat ik er voorbij ging, ja, nieuwsgierig was ik ook en dat niet alleen voor de natuur, ik had het ook op alles wat leesbaar was, voor een jong kind als ik toen was, was dat een beetje abnormaal, ik las boeken voor groten, ja, al wat ik in mijn handen kreeg en ik was telkens niet meer te horen wanneer ik ergens in een hoekje me kon zetten en rustig verder lezen !  

Mijn leeshonger leek niet te stillen en ik was zo blij dat vader tussendoor een leesboek voor mij kocht, gewoon omdat hij wist dat ik alles verslond wat in mijn handen kwam.  Ook nu nog kan ik mij verliezen in een boek of in wat ik lees gewoon verdiepen, ik vergeet alles om mij heen en wordt daarna precies weer wakker uit die andere wereld !  Heerlijk toch als je dit kan, alleen mag je de werkelijkheid nooit voor waarheid nemen want die is vaak gans anders, dat is ook een wijze les die je dan meekrijgt wanneer er al eens andere dingen gebeuren . . . zoals het overlijden van je moeder, je peetvader en nog een aantal anderen die het hoekje zijn omgegaan terwijl ik nog jong was !  Maar dat is de normale gang van zaken zeker.

De laatste mooie dag van ons leven was onze gouden jubileum, nu toch ook al meer dan 4 jaren geleden, dat heb ik nog met volle verstand meegemaakt en ervan genoten ook, gewoon om vele vrienden en wat familie samen aan een dis te krijgen en dan te genieten van wat er verder werd gezegd of gedaan.  Met al die gingen in ons geheugen geprent gaan we verder en nadien zijn er nog de geboorte van onze achterkleinkinderen erbij gekomen, al heeft Ivo deze laatste niet meer mogen beleven, het is jammer maar het leven loopt nu eenmaal zo, er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan.

Ook de laatste dag van de vakantie komt er weldra aan, de schoolkinderen gaan weer naar school toe en de studenten in de universiteiten en hogescholen die gaan wat later weer aan de slag maar het normale leven hervat zich nu.  De echt warme dagen zijn zo goed als voorbij, september vangt weldra aan en dan kan je weer afscheid nemen van alle mooie dagen en weken van met vakantie gaan, van naar hier te trekken en naar daar te gaan.  Dagen worden korter, nachten koelen feller af, er hangt nevel of mist en je krijgt de zon niet altijd meer zo te zien als in volle zomer, al kunnen er nog wel mooie dagen komen, zo'n Indian Summer is ook mooi meegenomen maar duurt meestal nooit lang en je moet ervan genieten wanneer de tijd daarvan is gekomen.

Begin september, op de eerste zondag van september juister gezegd, begint dan ook Leuven Kermis, samen met het schooljaar komt dat ook weer eraan, al heb ik jaren geleden nog wel eens daar naartoe geweest of er gaan naar zien naar de lichtjes tijdens de avondlijke uren, maar dat is lang geleden.  Wel gingen we tussendoor smoutenbollen eten, ge kent dat wel die er wat van weet, het Wit Madammeke stond dan klaar om je te laten genieten !  Of om een lekkere Brusselse wafel te gaan eten, het kan nu ook nog wel maar je zal wel even moeten zoeken waar het nu te doen is, ik weet het echt niet meer waar ze nu staan, zo lang is het geleden dat ik daar nog ben geweest, een mooie herinnering is voldoende en ik hoef het niet meer te zien nu, al zou een wandeling door de foorkramers wel eens deugd kunnen doen.  Ach, alles is verwaterd tot herinneringen, het kan ook zo natuurlijk, ik ben geen kermisfanaat, heel zeker niet, ik hou meer van de stilte, van de rust die de natuur ons kan geven en daar ben ik dik tevreden mee.  Gewoon hier een wandeling in de omgeving, kan ook natuurlijk, daar hou ik meer van, en dan is het ook telkens genieten, laat de anderen maar naar het kermislawaai toe trekken, ik hou me hier wel bezig met iets wat ik graag doe.

Vandaag wil ik eerst nog doen wat ik zinnens was, wat fruit bij halen om mijn ontbijt weer wat normaler te maken, het is het begin van de dag dat je dat nodig hebt en daarna is het gewoon om te snoepen van de lekkere dingen, er zijn er een hele hoop maar je kiest zelf wel wat je graag hebt.  En verder weet ik het zo niet, ik zie wel waar ik nog zin in heb en wat ik ermee zal doen.

Geniet nog van een fijne mooie en warme dag en brei er tegen de avond aan nog een mooi einde aan, zodat je met welbehagen kan neer kijken op wat er gedaan is en je kan zeggen dat het goed was, de avond mag dan komen en dan kan je daarna weer naar bed gaan wanneer je hoofd is moe geworden.

Groetjes.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!