Maandag . . . en we vliegen er opnieuw in met gezonder weer ?!


We zijn weeral aangekomen aan het begin van een nieuwe week, ze lijkt me toch ietwat beter te zijn dan de voorbije week want de temperaturen voorspellen eerder "normaal" weer en daar ben ik dan al blij om !  Niet dat ik het mooie weer niet waardeer maar te veel is te veel van het goede en dat hoeft nu echt wel niet, als je spreekt over verspilling van mooi weer, wel dat was te veel van het goede en noem ik ook verspilling.

Er was ook een tijd dat ik de godganse dag in de zon zou blijven zitten zijn ware het niet dat ik nu een soort van hevige jeuk ervaar wanneer ik wat lang in de zon blijf zitten, ook al ben ik niet echt verbrand door de zon, ik kan het niet meer verdragen.  Maar dat wil niet zeggen dat ik de zon niet aan anderen gun, ik wil alles toestaan, alles mag van mij maar laat me er niet de ganse tijd in rond lopen of in zitten want dat is uit den boze.  En dan heel zeker niet op ons terras hier want daar kan de zon en ook de warmte nog wat meer blijven hangen onder dat boven hangend terras.  Zelf vind ik dat zo spijtig dat ik van de zon niet meer kan genieten, ja in het voorjaar wel maar nu verdraagt die huid dat niet zo goed meer, hoe het komt, geen idee, ik heb wel een heel droge huid en blijkbaar zou dat meespelen, ook al smeer ik me iedere keer goed in, toch heb ik er last van en dat is het me niet meer waard.  

Dus loop ik nu weer als een "bleekscheet" rond terwijl anderen er gebruind uit zien, alhoewel er nu al velen terug zijn van hun vakantie en ook daar kan je bruin van terug komen !  Ik weet nog goed dat we de allereerste keer naar Tenerife trokken, dat we toen weer naar huis kwamen en dat onze dochter van twee ons niet meer herkende toen we van het vliegtuig af in de hal in Zaventem aan kwamen !  Zo zie je maar dat alles relatief is . . . !

Gisteren in de voormiddag gaan wandelen, een toertje gedaan te voet langs het kerkhof, even daar verpozen, al heb ik daar geen graf of dergelijke dat ik ga bezoeken, ja, enkele mensen die ik er kende van vroeger, de assen van de echtgenoot zijn op de strooiweide uitgestrooid.  Ik blijf dan ook even zitten op een bankje opzij aan het begin van het kerkhof, even in de zon zitten en dan weer op pad.  Ik ging deze keer weer maar eens langs het weggetje dat achterin het kerkhof loopt en zo tussen de twee gedeeltes van de school heen loopt, weer naar de normale weg toe en dan opzij langsheen de muur aan de pastorie en dan opzij het bos door op de fietsweg.  Daar is het meestal vrij rustig, ja wat fietsers en joggers kom je daar tegen maar het is daar steeds een rustige buurt, wel hoor je iets verderop het geluid van de rijdende wagens op de autostrade, die ligt vlak achter het bosje en op een bepaald moment valt daar dat bosje weg en heb je een veldweggetje en wat weides waar paarden op staan en hier en daar ook wel wat schapen grazen.

Ik kom dan aan het veld langs beide zijden van de fietsweg en ik zag dat het graan reeds even geleden werd afgereden.  Alles lag er zanderig en deels omgewoeld bij, zo droog als wat, of er veel graan zal te halen zijn van dit gedeelte, daar heb ik mijn twijfels over maar het is gewoon afgereden.  'k Heb het ooit wel anders geweten maar ik weet nu niet of het twee jaren geleden was of het vorige jaar, ik denk toch het vorige jaar want dat was toen dat het zo fel had geregend als ik me goed herinner, toen hier in de omgeving veel was ondergelopen door overvloedige regen in juli.  Toen werd er een deel van het graan gewoon gemaaid en achter gelaten op het veld, voor een stuk toch, ik had het gezien nadat ik de machines had gehoord, we wonen maar een goede honderd meters vanaf in vogelvlucht, al staan er tussen onze woningen en het veld wel wat bomen die veel van het lawaai tegen houden.  Maar die dorsmachines die maken wel wat meer lawaai en die hoor je vrij goed.

Veel was er niet te zien, zeker niet na die warme dagen, ook bijna geen veldbloemen, heb er daar echt weinig gezien die me aan stonden, wel van die blauwe korenbloemen maar die waren pas gezaaid.  Ze hebben aan het kasteel van Wezemaal, of beter gezegd waar dat gestaan heeft, de kasteelgracht uitgesneden in het groene gras op het stuk waar het kasteel heeft gestaan.  En daarin hebben ze als "water" die blauwe korenbloemen gezaaid, er staan er wel niet zoveel maar ze staan er toch wel, iemand die goed kijkt kan het verschil zien, is mooi gedaan op die plek en hopelijk blijven ze daar zo aan doorwerken, het geeft een mooi uitzicht op dat braakveld eigenlijk dat gewoon begroeid is met gras.

Ach, zo een wandeling doet me telkens goed, ik ben dan ongeveer een vol uur onderweg en tegen dat het tijd is om eens aan mijn eten te beginnen, was ik al lang uitgezweet van de inspanning en zat ik alweer in mijn gemakkelijke kledij die snel gewassen en gedroogd is om met het eten bezig te zijn.  Ik had scampi voorzien, dat kan ook wel eens goed smaken, en het is de eerste keer dat ik ze met zoveel smaak heb verorberd, ik had er ook wel genoeg moeite voor gedaan om alles fijn te verzorgen van sla en groenten tot een lekker sausje en daarna, heb ik me een glas wijn ingeschonken en heb dat leeg gedronken.  Toen ik naar de koers aan het kijken was en tussendoor ook naar het nieuws, zou ik wel eens durven mijn ogen dicht doen, wat dan ook wel gebeurd is, maar het duurde maar even, slapen zat er niet in.  Het was even dat geruste relaxte gevoel dat ik moest hebben en wat ik ook kreeg, het was mooi geweest.

En de namiddag bleef even een filmpje kijken, daarna de koers natuurlijk en uiteindelijk tot na zevenen in de avond kijken naar de aankomst van de ronde in Parijs, met de gelukkige winnaars en uiteindelijk nog de prijsuitreiking meemaken met lachen en tranen, van geluk  en van uitputting na al die doorstane kwellingen en gelukkige momenten, het is weer gedaan voor een jaartje, maar het is toch telkens meeleven met al die renners en hun familie en de supporters allemaal.  Geloof me maar dat deze momenten veel zullen bekeken zijn via media allerhande en op allerlei plekken ook . . . het is mooi geweest en weer gedaan, opgedoekt is dat circus, tot volgend jaar !

's Avonds ben ik uitgerust maar met een pijnlijke rug naar bed getrokken, alwaar ik toch vrij snel in dromenland lag, gelukkig maar, vandaag hopelijk weer wat minder last hebben, of zit er dat niet in, ik wil nog wel het één en ander gedaan krijgen als het niet te warm wordt.  Ook nog even winkelen als het al kan in de namiddag maar daar ben ik geen liefhebber van.  Misschien toch maar wachten tot op dinsdag, zal beter verlopen ook en veel frisser als je in de morgen gaat, al is dan nog niet alles terug bijgevuld.

En nu weer deze nieuwe week beginnen met volle goesting er weer in vliegen, al zal het voor vandaag wel rustig aan gaan, ik wil gewoon alles opgeruimd zien waar het moet staan, hier nog wat verhuizen en daar mijn oude spullen in een zal steken en misschien wel naar de kledingcontainer doen, verder nog was opvouwen, ja, ook dat moet altijd gebeuren, wassen doe ik voor het weekend maar daarna is het alles nog opruimen ook !

Groetjes en nog een heel fijne dag verder, geniet van jullie maandag !




Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!