Dinsdag . . . en nog wat warmer, pffff !


Een fijne dinsdag iedereen en vroeger zou ik eerder gezegd hebben : hoe warmer hoe beter maar nu . . . dit is wel van het goede wat veel te veel, ik denk dan ook aan anderen die niet in zo'n goede woning zitten als ikzelf en die het niet zo goed kunnen verluchten, het scheelt toch als je wat moeite doet hoor !

Gisteren rond 17u25 eens gaan piepen op de thermometer, dacht ik bij mezelf maar toen ik de schuifdeur open deed, sloeg de hitte in mijn gezicht, ik zou zo terug naar binnen zijn gegaan maar ja, ik wou toch een foto maken van de thermometer en hier is hij dus.  En zeg nu niet dadelijk : daar schijnt de zon wel op, neen, die thermometer hangt tegen een muur en daar komt nu al lang geen zon meer aan, ook niet in de voormiddag want dan staat de zon hier nog niet zover, ze moet zeker toch vlak na 12u pas op ons terras schijnen en dan nog op de zijmuur, pas na een uur of wat staat ze volledig in die hoek waar ik meestal zit . . . maar dan kan je het daar al niet meer uithouden van de hitte en zeker in deze dagen niet !


Zelf heb ik me rustig bezig gehouden in huis, eerst met nog wat zoeken naar mijn spons, ja, ik weet echt niet waar die kan gebleven zijn, ik vind ze gewoon niet meer terug en ik maar denken dat ik ze samen met een beetje was had mee gegraaid en dat ze daar tussen zat, neen, ik ben daar ook reeds gaan kijken en niks te vinden.

In de voormiddag ben ik wel even naar de glasbollen geweest en ik was niet alleen daar, we stonden daar onder ons twee te praten en terwijl de flessen en potjes in de bollen te kieperen.  Van daaruit stante pede terug naar huis omdat het gewoon veel te warm was en ja, de beenhouwer is op maandag niet open dus daar kon ik toen ook niet terecht om wat aan te kopen !  En verder, zullen de boodschappen moeten wachten tot morgen vroeg ofwel tot overmorgen, dat kan ook best wel zo zijn maar dan zal het ook nog wel warm zijn in de morgen, toch maar voorzichtig zijn met aankopen en dan zo door de hitte naar hier toe, het is niet echt gezond maar ik zie wel hoe het eruit ziet en dan beslissen.  Een dagje wachten moet kunnen maar ik dacht wel van mijn meloen nog wat te eten, dat is fris op die warme dagen en dat doet deugd als je zo een meloen vers uit de koelkast kan halen met wat hesp erbij.  In tijden van hitte of warmte moet je toch steeds voorzichtig zijn en zorgen dat er niks kan slecht worden, je bent er snel ziek van.

Ook gisteren heb ik vrij veel fruit gegeten, wat kersen, een nectarine en dan in de morgen nog blauwe bessen samen met aardbeien en dat is het dan voor vandaag.  Ach ik heb in de voormiddag ook nog wat kervelsoep gemaakt, het is meestal een frisse soep maar ik wil ze wel even opwarmen voor mezelf, dan smaakt ze toch wat beter en is het naar mijn zin.  Zo lang je niks eet wat echt heet is te noemen, iets wat bijvoorbeeld uit de oven komt, dan is het nog niet zo'n erg.  Je moet alleen proberen te voorkomen dat je lichaam nog meer opwarmt, het is binnen ook niet echt koud te noemen en dan wordt je misschien ziek van de warmte alleen al.

Ach en nu denk ik aan iedereen die in die warmte moet werken en er niet kan uit gaan, dan is het zweten geblazen, dan denk ik aan de mensen zoals hulpdiensten, die kunnen niet ergens in de schaduw gaan schuilen als ze mensen moeten verder helpen.  Die kunnen niet zo maar naar huis gaan om snel een douche of wat dan ook te nemen om af te koelen, die kunnen dat niet en moeten verder.  

Maar ook wij vroeger moesten steeds verder werken, al was het dan ook in de zomer echt wel heel warm, neem maar in 1976, toen kregen wij zelfs "zomeruren", dus 's morgens een uur vroeger beginnen en 's middags maar een half uurtje zodat we zeker om 15u naar huis konden gaan in de namiddag, of was het nog een half uur later, ik weet het niet meer precies, het is ook al zo lang geleden !  In die periode waren er velen met vakantie en de anderen moesten verder werken, met of zonder goesting maar wel in de warmte en toen was er geen airco zoals die er nu is en kregen we wel water in flesjes maar dat kan nooit genoeg zijn om onze dorst echt te lessen, ik weet het nog, ik kwam daar niet mee toe, ik ben dan ook altijd een grote drinker van water geweest, buiten wat ik verder in een thermos nog meenam en dat was dan gewoon wat koffie en die was niet echt sterk te noemen !  Ik denk wel dat we tussendoor ergens een paar ventilators hadden gezet maar veel meer was het niet.  En die stonden niet overal, wel bij diegenen die aan een bureel zaten maar in de machinekamer was dat niet te vinden !  Ach dat was die goede oude tijd en misschien maar goed ook dat die weer voorbij is gegaan.  

Maar nu kan ik iedereen aanraden om zich vandaag ook rustig bezig te houden en daarna te proberen om wat af te koelen, eender hoe of wat, al is het maar door met je voeten in een kom met water te zitten, ook al kijk je naar tv, het kan best zo gedaan worden.  Deze avond wil ik wel een lauwe douche nemen en daarna heel zacht in de zetel gaan zitten en me zo rustig houden als ik maar kan, ook zo gaat de dag voorbij en morgen zien we wel weer verder.  Hopelijk vallen er geen mensen ziek of zijn er sterfgevallen door de hitte want dat is iets wat we kunnen missen als kiespijn.

Nog een heel fijne dag en voor straks een mooie avond wens ik iedereen toe en probeer toch ook een beetje te slapen, iedereen zal het nu wel moeilijk hebben maar als je wat kan rusten en slapen dan is dat toch mooi meegenomen.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!