Maandag . . . fris weer in een nieuwe week ?!

 


Weer een nieuwe week is begonnen, ik hoop maar dat deze week wat meevalt, niet alleen op gebied van weer maar ook van wat er allemaal te beleven staat of niet, ik weet niet of het voor jullie een drukke week zal worden maar zelf ben ik toch al een dag of wat weg en nog een paar dagen dat ik wil gaan shoppen.  Niet zozeer om de kledij bij aan te vullen, neen, niet dat alleen maar ook nog voor wat voedsel te zorgen, dus met andere woorden om de koelkast en de diepvriezer weer wat aan te vullen.

Er zijn steeds een aantal soorten groenten en dergelijke, in van die fijne brunoise gesneden groenten die ik vaak gebruik voor mijn soepen.  Eigenlijk doe ik dat in iedere soep in, maar meestal niet alleen dit maar ook nog andere soorten groenten die je afzonderlijk kan krijgen.  Zo heb ik in het voorbije weekend toch nog eens pompoensoep gemaakt, het werd toen kouder en ik dacht : dat smaakt ook wel op die frisse dagen, al maak ik ze anders ook wel.  Vorig jaar heb ik er wat gehamsterd van die pompoenen die ik graag eet en misschien wel wat veel van in gedaan, net als van asperges, maar geen nood, ik ben er nu ook nog dankbaar voor dat ze tussen mijn zelf gekuiste groenten zitten in de diepvriezer.  Als je die groenten niet te lang laat zitten dan geeft dat niet, ik maak er dan ook vaak wel eens soep mee en ja, dat is toch telkens weer wat anders, zeker als je die aspergesoep maakt en ze ook nog zeeft zodat alle draadjes van de groenten eruit zijn, daar hou ik wel van eigenlijk.  Maar het was weer een hele tijd geleden dat ik nog pompoensoep maakte en ik wist mijn verhoudingen niet meer zo precies, ik moet dat eens ergens gaan noteren zodat ik niet iedere keer loop te twijfelen of dat ik mijn soep moet wat aanpassen, ofwel van het ene er wat bij doen ofwel van het andere en ja, dat is prulwerk, ik weet het wel, dus toch maar noteren in het vervolg.
En het is niet zo dat ik niet precies weet hoeveel van alles maar ik heb andere kommen tegen vroeger, eerder gebruikte ik een veel grotere toen we nog met twee waren maar vanaf het overlijden van de echtgenoot moest ik toch even bedenken hoe ik dat ging doen allemaal.  Eerder nam ik een zak van die fijne groenten, deed daar wat paprika of andere groenten bij om weer wat anders ervan te maken maar nu is het cijferen en de verhoudingen moeten toch wat goed zitten wil ze lekker smaken.

Ach het zal wel loslopen, na een tijdje ben je dat weer allemaal meer gewend, je ziet het, ik heb nog op alles niet mijn draai gevonden maar dat komt wel met wat geduld.  Tenslotte ben ik ook al niet meer van de jongste, helemaal geen twee maal twintig meer, ik ga meer naar de tachtig toe dan naar de zeventig dus ja, wat wil je, ook dat verstand heeft een ferme klop gehad, dat heb ik gevoeld toen de echtgenoot er niet meer was, toen werd ik meer geleefd dan dat ik daar zelf wat aan te zeggen had.  Ik moest nauwgezet alles noteren, dat op die dag, dat op een nadere dag en volgende week en volgende maand en zo verder, tel maar uit, en zelden heb ik me toen vergist, al zou het nu toch wel wat minder goed gaan met dat geheugen, al valt het al bij al nog wel mee, alleen als ik moet gaan winkelen moet ik alles precies opschrijven of ik vergeet een deel, en met dit opschrijven ben ik alweer begonnen voor de volgende keer, ik heb nog geen lijst maar wel al drie artikelen die erop staan, en gelukkig maar, het briefje ligt steeds binnen handbereik.

Op zondag had ik kou en zette mijn verwarming toch even hoger zodat ze aan sloeg, ik heb vloerverwarming dus dat blijft wel even hangen, ik ging toen net een douche nemen.  Maar de laatste weken heb ik steeds een douche genomen zonder dat ik bijverwarming had opgezet, deze keer dus niet en ik had  het echt wel nodig.  Ook in de loop van de namiddag zou ik in de zetel in slaap zijn gevallen maar dat is vrij snel weer voorbij gegaan.  Mijn handen hadden kou gekregen en al snel ook die armen, mijn voeten had ik alweer met sokjes in mijn sneakers gestoken en een vestje lag ook niet zover dus dat ging ik ook maar halen !   Ik voelde het overal, mijn rug zou beginnen opspelen maar ik hield toch mijn warmte, al heb ik nu tussendoor wel wat te veel warmte, maar je kan immers altijd wat uitspelen !

Straks als ik een boterham zal eten, dan heb ik dit allemaal niet meer nodig, dat vestje mag dan wel uit blijven maar voor de rest van de zondagnamiddag ga ik toch nog even voorzichtig zijn.  En wanneer ik dan straks weer moe word en slaperig, dan trek ik beter mijn bed in om te slapen . . . of wanneer het te vroeg is kan ik nog wel even in mijn nachtkledij met mijn peignoir erover blijven zitten kijken, eender waar ik zin in heb.

Ik wens iedereen nog een heel fijne nieuwe week toe en geniet vooral eerst van de maandag, eender wat je zinnens bent om te doen, zelf staat er een strijk op mij te wachten en dan wil ik achteraf alles nog opruimen.  Tegen dan zullen we al wel een halve dag bezig zijn met alles en kan ik in de namiddag misschien nog snel wat gaan bijhalen uit de winkel hier in de buurt, we zien wel hoe het weer zich gedraagt eer het zover is.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!