woensdag . . .


Veel nieuws is hier niet te rapen, ik leef mijn leven met alles wat er omheen hangt en de woensdag is meestal een dag dat we ook een bezoek brengen aan de echtgenoot.  Of dit vandaag ook zo zal zijn weet ik echt nog niet wanneer ik mijn logje hier klaar zet om te verschijnen, niet iedere dag is dezelfde en we zijn reeds in de helft van de week aangekomen.  De vorige dagen waren niet echt denderend te noemen, het is herfst en dat laat zich voelen, ook tussendoor nog wel even de zon die komt piepen maar toch voel je dat het kouder wordt tussendoor.  Zelfs 's nachts voel je dat het beste op zulke dagen maar we troosten ons ermee dat we de laatste tientallen jaren  toch geen strenge winters meer hebben gekregen dan voorheen tussendoor wel het geval was.

Voor mezelf is het wat anders, ik voel me nu wat te kort gedaan, gewoon omdat ook ik recht heb op een normaal leven, dat heb ik wel maar ik wil maar zeggen dat dit ook op vrij korte tijd is veranderd, van vlak na de zomer is dat toch reeds en nog steeds ben ik het niet helemaal gewoon.  

Zo zie ik tussendoor nog pakjes in de diepvriezer, die was van in de lente reeds volgestouwd met groenten die ik kon gebruiken . . . maar de porties zijn nu veel te groot voor mij alleen geworden, ik moet ze halveren.  En bij bepaalde groenten gaat dat vrij goed maar de andere dingen zoals sausen, die moet ik toch ontdooien en daarna, na opwarmen, weer wat invriezen totdat je de volgende portie wil gebruiken.  Toch wel aanpassen geblazen vooral op dat gebied, en toch laat ik me er telkens weer door vangen !

Nu had ik ook rode kool en witte kool ingevroren, nog niet zo lang geleden eigenlijk, die porties zijn wel normaal te noemen, alle andere zal ik nog moeten aanpassen maar we maken er wel iets degelijk van.  'k Heb die kleine porties nu uit hun doosje gehaald en samen in een zak gestopt en zo in de diepvriezer gezet, dan spaar je toch al een boel plaats uit want die doosjes waren maar voor 1/3 gevuld.  Immers voor mij alleen hoeven die niet zo groot te zijn, en dan vind je dit jammer van je werk dat je eraan hebt besteed toen alles nog vers was, ja, dat is een nadeel maar je hebt nu wel heel veel klaar steken voor de winter die komt !  Inderdaad, ik zit nu met twee diepvriezers, eentje boven, eentje beneden in de kelderverdieping.  Maar niet getreurd je kan er beter gebruik van maken en wanneer je dit doet dan zal het wel vlug vooruit gaan met je voorraad, er is nooit genoeg om de hele winter mee door te doen maar ook dat hoeft niet natuurlijk.

Al zit ik nu nog wel met pompoen van vorig jaar eigenlijk, van dit jaar heb ik er nog geen enkele gezien in mijn omgeving hier maar ik geraak ook niet zover wanneer je alles te voet moet doen !  Die zou ik nog wel willen en dan ook maar invriezen hé, maar kleine porties en dat lukt ook natuurlijk maar ik wacht nog steeds af tot ik er eentje onderweg zou tegen komen, je weet maar nooit.

Gisteren heb ik nog wat potjes om in te vriezen afgewassen, die waren voordien reeds gebruikt geweest voor andere groenten en ik wil ze klaar staan hebben tegen dat ik weer eens wat overschotjes heb hier en daar.  Dat doet me eraan denken dat ik best ook eens een konijn kan meebrengen van de winkel, nu is er weer plaats gemaakt en kan ik verse producten invriezen.  Maar dan wel zonder de ingewanden en zonder de kop van het dier.  Ik eet het graag maar alleen het zien van die kop die er zou bij liggen, neen, dat hoeft echt niet, zo kan ik er echt niet van eten.  En ik begrijp ook wel mensen die dat wel willen zien in de pot liggen maar ik denk dan steeds aan dat dier en dat hoeft nu echt niet voor mij want dan bloedt het hart van een dierenvriend.  'k Heb dat bij andere dieren ook wel maar soms is die afstand nog wat groter en wanneer je zelf vroeger konijnen hebt gehad dan weet je waarover ik spreek.

Nu gaan we maar even afsluiten, zo leven jullie mee met de perikelen die ik meemaak bij het koken en voorbereiden van groenten voor de diepvriezer.  Misschien seffens denken aan konijn en straks ook nog wat witloof meebrengen, een gewone aardappel bij dat konijn en een slaatje van witloof, veel meer hoeft dat niet te zijn.  Een idee voor koudere dagen misschien, of voor een zondag om mezelf ermee te verwarmen, niet slecht, we zien wel.

Pluk de dag en erdoor geraken is de boodschap, vergeet ook niet te genieten, vooral doen !



 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!