Ook ik ben weer terug van weg geweest, ik heb een beetje mijn draai terug gevonden en nu kan ik er weer in vliegen.  Niet dat ik wat te vertellen heb maar toch, een klein woordje hier en wat gedachten neer kunnen zetten, waarom niet, dus ben ik er maar terug aan begonnen.

Al deed de computer raar en duurde het wel weer even voordat ik op mijn eigen blog terecht kwam maar toch, we zijn er geraakt en ik wens ook iedereen een heel fijne dag toe.  De voorbije dagen waren wel mistig maar ook zonnig, ik hoop dat iedereen daar toch wel wat van genoten heeft, ook ik heb er wat van genoten, al was het niet zoveel.  Hou vooral in jullie achterhoofd dat alles met mate echt wel door de beugel kan en even niksen en van de zon genieten moet kunnen.  Dat deed ik dan ook volop op zaterdag, het was mooi zonnig weer en het was genieten terwijl ik van de zon genoot !

Op ons terras zou ik nu ook moeten wat orde scheppen, de vloer wat oppoetsen maar niet te veel werk eraan wijden, wel zorgen dat we proper de winter kunnen in gaan.  Al zal alles wel vrij snel vol met bladeren liggen die weldra ook van de bomen zullen vallen.  Ja, de herfst heeft al een tijdje geleden ingezet en nu volgt dan ook dat de bladeren van de bomen ergens zullen terecht komen.  Waarvan er vele de hoek hier waar wij net wonen, uitkiezen om rondjes te draaien wanneer er wind staat en ja, dan komen ze allemaal hier terecht.  Niet eerlijk zal je zeggen, neen, dat is het niet, maar met opruimen kom je ook al een heel stuk verder en daarna zien we dat weer wel.

Terwijl mijn potten en bloemen nog steeds mooi staan is er toch iets wat me zorgen baart, mijn laurier heeft dit jaar bijna geen groene scheuten gegeven, heeft die dan toch te lijden gehad van het natte weer, ze hebben een goed doorlaatbare grond nodig waar ze toch ook het nodige voedsel kunnen uit halen.  'k Heb er geen idee van eigenlijk, of gaf ik toch wat te veel bijvoeding, of niet voldoende, we zullen zien of hij de winter zal overleven en hopen van wel natuurlijk.  Die is al een tijdje bij ons in de familie gekomen en ik wou hem toch ook hier goed kunnen doorhouden, tegen strenge vorst kunnen ze niet goed tegen maar je kan ze steeds goed beschermen met noppenfolie en een vliesdoek.  Het zijn immers bladhoudende struiken en die hebben dus de ganse winter door een groen blad.  Ook dat vraagt veel van die struik en misschien is er toch wel het één en ander misgelopen tijdens de zomermaanden, ik heb er geen idee van eigenlijk.

Ook het olijfboompje op stam wil ik behouden en dan valt er steeds wel wat in te pakken.  Vooral dus ook het bovenste gedeelte waar de bladeren staan, goed afschermen of er blijft niks meer van over, ook de stam en pot met grond moet beschermd worden maar dat doe je meestal toch bij alle planten en struiken.  Verder dat fuchsiaboompje, ik weet niet of die kan door blijven leven, het is een éénjarige eigenlijk, gekweekt in het voorjaar of vorige jaar, en nu met veel bloemen getooid, nog steeds en ik vrees dat die de winter niet zal door geraken.

Al die plantjes dan ook een goede plek geven is niet gemakkelijk maar we zullen er proberen het beste van te maken, ook al zal er wel wat geluk mee gemoeid zijn om ze door de winter te kunnen houden.  En vooral zorgen dat ze niet tegen een koude ondergrond staan met hun potten, daar kunnen ze meestal niet goed tegen, dus inpakken en nog eens inpakken, met een goede noppenfolie en zorgen dat de planten dan nog voldoende verluchting krijgen ook, want vocht moet weg kunnen en ademen doet toch iedereen graag ?!

Nog een fijne maandag wens ik iedereen toe en geniet van deze week, al geven ze niet echt mooi weer in het verschiet maar toch proberen we er het beste van te maken, ook al zal het wel eens met de paraplu zijn tussendoor !

Vergeet vooral niet te genieten wanneer je daar even tijd voor neemt !



Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!