donderdag . . .


Een mooie donderdag wensen we jullie toe, of de zon ook mooi zal schijnen is nog maar de vraag, afwachten dus !

Op woensdag hebben we weer wat werk verzet maar dat is dagelijkse kost als je ook nog de voorraad wil aanvullen.  Daar zijn we dus nu mee bezig maar we botsen hier en daar nog wel op enkele winkels die nog even gesloten zijn, of morgen weer openen en waar we toch voor de deur stonden.  Geen erg echter als het geen levensnoodzakelijke spullen zijn, als we onze medicatie hebben en wat om te eten bij de aardappelen en bij de groenten, vlees dus of vis, dan zijn we al tevreden.  Die thee die ik nu voor ogen heb als voorbeeld, wel die kan ik wel even missen, al moet ik zeggen dat vandaag de winkel terug open gaat . . . gelukkig wil de echtgenoot dat wel gaan ophalen.

Op de markt was er heel weinig volk, we waren dan ook van de eersten daar maar iedereen bleef rustig, ook al stonden er een paar te wachten om geholpen te worden.  Wanneer het zo rustig is dan verloopt ook alles heel rustig, we hadden in een handomdraai alles wat we moesten hebben : vis en krabsla bij de viswagen, gebakken kippenbouten bij de rijdende kip en steak bij de paardenbeenhouwer !  Daar had ik eerder geen aandacht op gedaan maar omdat ik dit in de voorbije weken wel eens had herhaald van er te gaan halen, wel nu deed mijn echtgenoot me er opmerkzaam op  maken.  Ik dadelijk gevraagd of hij een mooi stukje had liggen, ja hoor, het was er eentje van meer dan 800gr en ik heb dat dadelijk mee genomen.   

Omdat de echtgenoot meestal wel eens tussendoor naar het toilet moet, gingen we naar een café, ik zou wel liever buiten gebleven zijn maar hij ging daar altijd naar binnen en ze kenden hem daar nog.  Hij ging naar het toilet terwijl ik rustig mijn plat water naar binnen werkte, ik had werkelijk dorst gekregen, we hadden immers wel even moeten wachten op een bus en die zat al zo goed als vol, niet alleen voor de markt maar het was een kleine bus en die zit vrij snel overvol.  Dan met de zon die er steeds maar op schijnt wordt het al snel warmer op diezelfde bus en ben je uitgedroogd tegen dat het zover is dat de markt open gaat.  We waren dan toch vrij vroeg vertrokken ook maar nu zei de dame achter de toog in het café dat de markt nu al open is vanaf 14u, wat eerst 15u was en later nog 14u30, nu dus 14u.  Weinig volk en ook misschien door het vroege uur.  Dat was vroeger ook zo tijdens de vakanties, wanneer het mooi zonnig en warm weer was bleven de mensen daar meestal van genieten en dachten er pas later aan dat ze ook nog wat nodig hadden van de markt.  Zo hoorde ik het de mensen toen uitleggen . . . het zal wel wat schelen ook dat nu de scholen weldra weer gaan beginnen, ook dat speelt een rol, de mensen zijn met andere zaken bezig en ja, wanneer er zich dan een mooie dag zoals gisteren voor doet dan willen ze daar ook ten volle van genieten.

Dat café waar we naar binnen zijn geweest, daar is ook een buitenterras aan, vroeger was dat klein maar later werd er voor het kerkje ook een terras ingericht, heerlijk onder de lindenboom, al zou ik daar ook wel goed zitten mocht het in de zon geweest zijn.  Maar de echtgenoot koos voor binnen en ik ben hem dan maar gevolgd.

Nadat we weer terug thuis waren, had ik werk om alles in te pakken, de vis werd in stukjes gesneden en verdeeld in drie porties, een dikke twee kilo, dat is ongeveer 700 gram per pakje, wat zullen we weer kunnen smullen !  Nu heb ik dus nog de saus te maken ook en dan zal ik het in de komende dagen ook wel eens klaar maken, voor mij is het dan telkens kermis omdat ik ook de saus reeds op voorhand klaar maak, alleen moet ik er nu nog wel aan beginnen, morgen alles in huis halen en daarna zien of ik alles in huis heb en eraan kan beginnen.  Invriezen is niet moeilijk, ik heb handige potten om dat in te doen en dan is dat ook handig om te zetten in de schuiven van de diepvriezer, je verliest daar weinig ruimte mee en ik kan ook de potten leeg maken in een zak zodat er nog minder plaatsverlies is maar dat doe ik meestal niet, wat kunnen me die drie potten schelen ?!  Zoveel meer aan plaats nemen ze echt niet in mét de pot eraan dan zonder die pot.

Dus ben ik misschien wel op weg wanneer jullie dit lezen, wie zal het zeggen, in ieder geval zal het hier lekker geuren wanneer die saus staat te pruttelen !

Nog een heel fijne donderdag iedereen en hopelijk wordt de dag ook zo mooi als gisteren !  Geniet ervan terwijl het nog zomert, de herfst hebben we deels al gehad, ik hoop ook nog op een mooie nazomer maar dat is zoals steeds : afwachten !




 

Reacties

  1. Dag bezig bieke! Hier doen we het ook zo als het markt is. Ik ga er wel alleen naar toe want ik weet wat mijn slaapgenoot graag eet! De overvloed wordt ook in de diepvries gestoken. Maar ik heb vooral mijn banden vol met het invriezen van de groenten uit de tuin. tomaten (in puree) courgettes ( in puree) worteltjes, boontjes, selder voor de soep enz . Ik heb ook al de voorraad confituur gemaakt en straks wachten de appeltjes om appelmoes te worden ook appelgelei... Daar tussendoor moet er ook nog gekuist , gewassen en gestreken en voor eten gezorgd worden. Zo blijft een mens bezig hé Chris? Ik kijk stilaan uit naar onze vakantie naar het Zuiden . Hopelijk lukt het dit jaar wel en steekt de gezondheid geen stokken in het wiel! Nog een aangename avond en morgen gezond weer op! Groetjes maatje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dat beter ook allemaal weg laten en kopen wat er te krijgen is . . . maar dan is het ook nooit naar je eigen zin en smaak en daar hou ik niet van. Ik probeer steeds er een eigen smaakje aan mee te geven en meestal komt dat heel goed uit, onze smaken die komen ook vrij goed overeen op dat gebied. Al probeer ik wel eens wat anders uit ook, soms valt dat mee en soms moet ik het laten voor anderen om dat klaar te maken. Dat is dan ook de reden dat een mens eens graag uit eten gaat, daar leer je bepaalde dingen bij, je moet wel kunnen stelen met je ogen en met je smaakpapillen. We raden dan ook meestal wel wat erin verwerkt is, al heb ik een goed recept voor krabsla nog niet gevonden, dat is iets wat ik telkens bij de visboer aankoop ! Ach als we maar bezig zijn, wat zouden we ander doen. Weldra wordt hier op ons terras ook weer alles klaar gemaakt om de herfst in te gaan, mijn tomaten zijn zo goed als op, ze groeien niet meer maar dat is normaal, die zijn uitgewonnen wanneer je die zo vroeg had staan als ikzelf ze heb gezet ! Alles opruimen voordat oktober eraan komt, en de terrasvloer eens onder handen nemen, hij onderhoud echt wel gemakkelijk dus een grote klus is het nu ook weer niet, wel als je alles wil proper houden. Wat ik met mijn kruiden ga doen weet ik nog niet, misschien ook wel weg doen, die staan op een plek waar er geen balkon boven is en dan wordt die ook doornat, niet goed voor eerder zuiderse kruiden maar we zien wel. Dan kopen we maar de gedroogde variant als we die nodig vinden in onze gerechten. Het gaat dan over mijn tijm en oregano, maar dat is een éénjarige plant, die schiet volgend jaar ook wel weer uit als hij niet door en door bevriest maar toch, ik hou van verse kruiden en dan koop je beter nieuwe.
      En de echtgenoot maakt het me dan ook niet gemakkelijk, steeds maar opboksen tegen zijn zin in doe ik ook niet graag maar ik mag toch wel zeggen hoe ik het zie, daar is niks mis mee en proper wil ik het ook altijd hebben, al is dat niet steeds zo als ik de vloer weer eens bekijk waar hij over en weer heeft gelopen ! Hij heeft er tegenwoordig ook problemen mee om zijn medicatie in te nemen, hij wil niet dit en niet dat doen maar iets later zeg je dat weer en dan doet hij het wel, hij weet soms niet meer welke dag we zijn en waar we naartoe gaan, ach, beteren zal het niet meer maar slechter hoeft het voor mij ook al niet te worden. We zien wel hoe we ons er doorheen slaan. Nog een fijn weekend en geniet er maar van !

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!