Maandag, een nieuw week en een wandeling . . .

Een heel fijne maandag wens ik iedereen toe, ik heb vorige week echt wel genoten van een deugddoende wandeling.  Toen ik terug thuis kwam was mijn rug gans bezweet van te wandelen en te klimmen, het dalen ging gemakkelijker al is het niet altijd heel gemakkelijk, ik heb toch mijn best gedaan en stond eerder boven op de stenen muur dan ik dacht.  Ik wist geeneens hoe ik er zou geraken, ik had nochtans een plannetje uitgeprint maar had er niet aan gedacht om het mee te nemen, daar stond in het lang en het breed de wandeling uitgelegd maar ja, zo ging het ook zoals je ziet !

Ik vertrok van bij ons thuis uit, ik wist wel een paar paadjes die tussen de huizen door gingen en zodoende kwam ik uit op de kerk, ik wist dus ook niet welke richting ik het beste zou gaan maar toch goed gegokt eigenlijk, al was ik veel sneller weer thuis dan dat ik de wandeling ging aanvangen maar toch gelukt !

Hier zie je de kerk dus maar daar ging ik gewoon aan voorbij, niet zonder deze foto ervan te maken !

En dit is het voormalig gemeentehuis, dat nu het centrum is van de wijncultuur hier in de omgeving en ook infocentrum in het algemeen.  Wat ik wel nog weet is dat mijn broer en schoonzus hier zijn getrouwd.

Langs de Kapellekesweg ben ik op pad getrokken, ik zou wel zien waar ik kon klimmen en waar ik daarna uit kom, er is tijd genoeg en het weer was schitterend zoals jullie zien.  Al had ik met mijn vest aan toch wat te veel van het goede aangetrokken, in het vervolg iets lichtere kledij voorzien is misschien toch beter, ik zweet toch zo erg bij een inspanning . . . al heeft ze me wel veel deugd gedaan !

Ik deed het pad onder aan de berg eigenlijk maar zou wel zien waar ik omhoog kon . . . ook een treurwilg/krulwilg ontsnapte niet aan mijn cameraoog !

Ook hier heel veel oud hout dat gevallen is door rotting of gewoon omgewaaid.

Ik zat dan toch zo goed als op het juiste pad, dat maak ik tenminste uit deze plaat op, het is de wijngaardberg die ik moest hebben !

Een woudreus ligt hier geveld, wortelen los gekomen uit de grond blijkbaar en hij heeft zich erbij neergelegd, letterlijk dan !

Welke plantensoort dit is weet ik echt niet maar die bloeit met kleine witte bloempjes en staat momenteel op de berg in bloei.

Ook even naar omhoog kijken voordat we de klim gaan aanvangen, het was pittig maar niet te steil voor mij, het ging vrij vlot, zeker als je weet waar je moet klimmen en dat er ook "trapjes" zijn gemaakt.  het naar beneden gaan ging redelijk vlot, ik nam wel een ander pad dan waar ik naar boven ben getrokken omdat ik dat wat te steil vond en gevaarlijker.

Hier nog een plaat aan de stenen muur zelf.

Hier sta ik op het bruggetje over de stenen muur, het is gewoon om hem te beschermen dat dit werd gedaan !

en boven aangekomen zien we dan over de wijnranken die nog moeten schieten, die hebben echt wel wat warmer weer nodig dan die koude noordoostenwind !  Maar de lucht was toch mooi blauw met witte wolken erin . . . !

Hier sta ik boven op een bruggetje dat over de muur is gebouwd, of het stevig genoeg was ?!  Wel voor mij tenminste toch en ik ben echt geen lichtgewicht !

Nog wat verder gewandeld en hier even naar beneden geweest omdat het daar ook mooi was en je de autostrade E314 kon zien liggen beneden in het dal.  Hier zie je goed hoe de steen uit de groeven werd gehaald om de muur te maken, op andere plekken zijn er ook nog grote groeven waar ze stenen uit haalden, kappen eigenlijk en op maat maken om er een muur mee te bouwen.  Hebben jullie niet in het nieuws gezien dat ze de muur weer deels vernield hadden, iemand heeft er heel veel werk en tijd in gestoken, jaren heeft hij eraan gewerkt en dan doen vandalen alles naar de vaantjes en waarom ?!  De muur diende immers steeds om de wijnranken te beschermen tegen de koude wind.
Het is dan ook een beschermd monument dat ze willen bewaren voor het nageslacht maar daar malen die vandalen niet om, liever een mens zijn levenswerk naar de vaantjes helpen  en lacherig doen als anderen er wat van zeggen.

Hier werd echt wel moeite gedaan om het mooi proper te houden, je ziet er dan ook niets rondslingeren en daar ben ik blij om !

Toch dit gedeelte van de muur van wat dichterbij bekeken, al is het geen close-up !

En dan hebben we hier beneden de autostrade E314 niet zo ver van ons af eigenlijk.

Hier staan die bloeiende bomen, het is blijkbaar de gaspeldoorn !  Opgezocht en goed bevonden.

Van de witte bloempjes weet ik de naam nog niet, daar zijn er zovele van !  Misschien vogelkers maar ik weet het echt niet.

Toen ik weer beneden op de brede wandelweg aan kwam zag ik dit staan : ik heb nochtans heel wat meer kilometers in de benen dan wat hier staat, ik weet zelf wel hoe snel ik stap en dat klimmen dat kan wel iets meer tijd zijn dat je daar in steekt !  Maar 2,8 km is echt niks voor mij, ik weet wel wat ik gedaan heb, ik voel het nu goed in mijn benen.

Het was dan ook de eerste keer nadat we verhuisd zijn dat ik weer op pad toog met mijn zware schoenen aan.  In dat verband wil ik nog wel iets mee geven, als mensen deze wandeling willen doen dan raad ik ze aan om stevig schoeisel aan de voeten te doen om dit tot een goed einde te brengen.  Je draagt die niet alleen om mee te stappen maar tegelijkertijd om kwetsuren te voorkomen, met stevige stapschoenen heb je veel minder kwetsuren mocht je je voet eens omslaan, wat snel gebeurd is wanneer je op ongelijke paden aan het wandelen gaat !  Ik zag er op deze wandeling met lichte "turnsloefkes" aan om te klimmen en te dalen, niet erg slim maar ja, niet iedereen doet dat natuurlijk.  Wij dragen zelfs onze zware bergschoenen als we in de zomer een fikse wandeling doen, nadien kan je best wat anders aan je voeten steken zodat die ook wat kunnen rusten en ademen, ze zijn je er dankbaar voor !

Geniet nog van deze week en hopelijk brengt ze nog wel wat mooi weer met zich mee, is het niet zo dat kouder weer toch ook kan in houden dat het zonniger uit valt dan de vorige weken ?!