maandag . . . een nieuwe week . . .


Een heel fijne maandag voor iedereen wil ik eerst toewensen.  Voor mij wordt dit een drukke maandag waarschijnlijk want ik heb al wat besteld voor vandaag en daar heb ik dan toch wel weer mijn werk mee ook !  Het is immers reeds het aspergeseizoen en omdat we nu toch nog tijd hebben om in ons kot te blijven kunnen we die maar nuttig gebruiken ook voor zulke zaken in de diepvriezer te steken.

Nu weten we dat het kan om er te halen en om ze ook klaar te maken om in de vriezer te steken.  Niet dat ik daar erg veel werk aan doe, wel ze gewoon kuisen en zo rauw in de vriezer, als je die er weer uithaalt om klaar te maken dan kook je die gewoon zoals anders, alleen niet te lang want dan zijn ze echt wel te plat om te eten met witte saus en dergelijke.

Ook in de voorbije dagen vroeg onze jongste dochter of ik er geen nodig had maar die kon niet weten dat we er al hadden besteld, dus neen, ik heb er al.  Of ze nog duur zijn weet ik niet want die prijs verschilt wel steeds van moment tot moment.  Maar het is een feit dat er nu toch al veel mooie dagen zijn geweest en ook geen al te koude nachten dus dan komen de asperges normaal toch goed naar boven, alleen missen ze misschien wel wat regen maar dat kan verholpen worden door tussen de bedden in te voorzien van water.  Tenminste zo deden wij dat vroeger toen ik nog jong was en thuis woonde, toen moest ik daarbij vaak helpen, iets wat ik eigenlijk wel graag deed : met mijn handen in de grond wroeten, ik ben er nooit echt vies van geweest, ook nu nog niet, al trek ik dan vaak wel van die wegwerphandschoenen aan.

Dus eens mijn groenten in de vriezer zitten kan ik pas gerust gaan in de zetel zitten, of ik moet ze gewoon uitstellen tot morgen om ze te doen, ik weet het nog niet eigenlijk wat ik zinnens ben, het hangt zowat van het weer op maandag af, vandaag dus.

Wat er verder nog op ons programma staat is vermoedelijk weeral wat wassen want was heb je toch steeds liggen en ik wil dat wel goed bij houden zodat de hoop niet te groot is.  Maar het is nu eenmaal zo dat je met mooie dagen wat meer kleren aan trekt dan normaal.  Als ik dan tussendoor ook nog wat ga wandelen of ga in de zon zitten op het balkon, dan zweet je wat meer dan normaal en heb je dus ook meer was.  Tevens eens meer een snelle douche nemen na het zonnebad en er is weer een handdoek meer om te wassen, zo loopt dat al vrij snel op en ik hou meer van gedaan werk en geen uitstel ermee.

Dan zie ik me tegen het einde van de week ook nog wat kuisen in huis, erg vuil is dat niet want er wordt tussendoor geswifferd en ook al eens gestofzuigd dus dat stof krijgt niet veel kans maar met mooi weer staat er meer een venster of terrasdeur open en dan vliegt er toch steeds wat naar binnen.  Dat zie je het beste aan de plinten van de vloeren en op de kasten ook en . . . stof is er altijd !  Tel dan nog die wind erbij en steeds ligt er wel een klein laagje.

Veel andere dingen zitten er nog niet aan te komen, al zou het wel eens kunnen dat die ingreep aan de echtgenoot zijn oog, het tweede in rij, weldra zou kunnen gedaan worden, dat werd immers uitgesteld wegens de coronacrisis en als er weer niet dringende ingrepen gedaan mogen worden dan komen zij dus eerst zei de oogarts.  Ik hoop maar dat ze ook woord houdt en dat het niet meer te lang aan loopt want hij heeft tegenwoordig vaak last van die ogen en dat komt ook mede doordat het ene oog is gedaan en het andere niet meer mee kan.  De brillen zijn dan ook nog niet aangepast aan de ogen en dat brengt zowat problemen met zich mee, verstaat ge, het ene is gedaan, andere niet en ook de brillen, het is voor hem wat te veel aan het worden.  Tel ook die ziekte die nu in de beginfase is, nog erbij en ik begrijp dat hij vaak kregelig is en niet goed weet van hoe en wat en waaraan hij toe is.  Het is de onzekerheid op alle gebied die hem nu wat nekt en hij weet er geen blijf mee en dan gaat hij maar wandelen.

Net zoals ik, als ik het niet meer goed zie zitten dan heb ik ook wat ontspanning nodig en mijn hoofd moet ik kunnen leeg maken, dat gaat nog altijd het beste als ik kan wandelen in de natuur.  Al is het in het domein steeds dezelfde omgeving maar dat geeft niet, daar ben je vertrouwd en als er wat scheelt ben je nooit veraf van huis.  Je bent er dan ook niet vaak alleen, nochtans is er nu ook niet zoveel volk, alleen vermijd ik meestal de weekends omwille van de drukte, dat is voor mij dan echt wel te veel.

Vroeger, toen ik nog bij onze ouders woonde, hadden we achter ons huis een bos en een heuvel waarop je kon wandelen en waar toen nog maar weinig echte huizen stonden.  De meeste waren buitenverblijven maar dat evolueerde later in blijvende woningen.  Daar trok ik ook vaak naartoe, gewoon alleen om een wandeling te doen, in de natuur, hier even stil staan om alles te keuren, daar wat in het oog houden in het voorjaar, kijken naar een vogel die naar zijn nest vliegt, ginder luisteren waar er jonge vogels om eten roepen, het is steeds mooi en ik kan er vaak niet genoeg van krijgen, daar geniet ik dus van.  

Maar dit is verleden tijd en we moeten verder met wat we nu hebben en wat we kunnen doen te voet want dat is het wat wij dus steeds doen, meestal van hieruit te voet vertrekken en zo verder naar ons einddoel en weer naar huis terug.

Maandag is maandag en als je dit leest misschien wel voor de helft al voorbij.  Morgen en de volgende dagen van de week is er nog tijd genoeg om te doen wat we zinnens waren, een fijne week wens ik dan ook iedereen toe en ook in deze tijden moet je maar denken : wat nu vandaag gedaan is moet ik morgen niet meer doen !!!  Blijf vooral genieten en hou het veilig.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!