woensdag . . .


Woensdag en maar een halve dag school, mooi toch, ooit is het anders geweest, ik weet het maar al te goed, toen hadden we op donderdag een halve dag en sommige onder ons moesten ook op zaterdagvoormiddag of zelfs de ganse dag naar school gaan.  Kwestie van de lessen goed te kunnen verdelen in de school waar je naartoe ging natuurlijk, toen was het niet zo dat iedereen dezelfde regeling kreeg maar wij hadden alleen op donderdag een halve dag toen ik nog naar de lagere school ging, later werd dan wel anders, ook op woensdag zoals nu.  En de zaterdag werd een vrije dag voor iedereen, daarom hebben we nu ook een weekend van twee dagen, ooit was dat ook wel eens anders.

Hoe het met werken zat weet ik niet, toen moest ik nog niet uit werken gaan, later liep ik mee in de tredmolen van de werkende klasse.  Toen moest ik er 's morgens vrij vroeg uit om op tijd de bus te kunnen nemen.  Ik had eerst een paar kilometers te rijden met de fiets tot aan de halte waar ik mijn fiets bij familie in de schuur kon zetten.  Zo ging dat vroeger, ik moest mijn plan trekken, mooi weer of regen en sneeuw, hagel en gladheid, ze hielden er geen rekening mee en je kon ook niet op je gsm kijken of te zien of de bus zou komen of niet !  Neen, dit waren nog andere tijden, je stond daar dan in de kou te wachten tot je tenen bevroren waren en je wist niet waaraan of waaraf, je kon ook nergens voor je klachten terecht, al zal dat wel mogelijk geweest zijn, maar ik heb het nooit gekend op die manier.

Dan kom je op een bus te zitten die volzet was al van in de eerste opstapplaatsen die er waren en je stond daar bij normale mensen maar ook al eens een zieke ertussen of een zatlap en dat kon allemaal totdat die ook hun voedsel kieperden in andere mensen hun nek.  Neen, ik heb dat niet meegemaakt maar heb wel gezien dat iemand die voor mij in de bus zat het aan de hand kreeg en je kon die bus dan ook niet zomaar doen stoppen voor een zieke medemens (of zatte ?!).  Diegene die moest recht staan stond dan daar ook maar wat te waggelen en je kon ook bijna niet meer naar voren of naar achteren stappen, dat ging gewoon niet, zo eivol zaten die bussen in de morgen.

Een andere bus nemen ging ook niet zomaar, zoveel reden er toen nog niet, ik weet niet hoe vaak ze reden maar je moest die nemen of je kwam te laat in school of op het werk.  Vaak ook reden de chauffeurs gewoon hun haltes voorbij waar mensen stonden te wachten om mee te rijden, mensen die daar wel een vol uur moesten wachten nadien op de volgende en die garantie te laat kwamen op hun werk of school.  We hebben vele van die toestanden te zien totdat er uiteindelijk toch wat meer begonnen te rijden, hier en daar een goede ziel die zich er had om bekommerd.

Het zelfde scenario om naar huis toe te rijden, ook daar was het duwen en wringen om toch een zitplaats te bemachtigen, de snellen die zaten al achterin de bus op een stoel, de rest moest maar zien dat ze wat eerder waren en sneller waren om de bus op te gaan !  Die tijden zijn gelukkig voorbij, ook treinen rijden er nu wat meer dan toen maar natuurlijk net niet op die tijden die je zou willen, ach, het zal ook nooit juist goed zijn, dat kan bijna niet maar gelukkig is alles verbeterd.  Maar of het beter is dan vroeger, geen idee, nu wonen we ergens anders, dichter bij de stad, misschien ook een idee maar ja, hier kan ook niet iedereen komen wonen.

Dit waren bedenkingen uit vroeger tijden, was het toen beter, neen op een bepaalde manier, ja op een andere manier, zoals alles zijn voor en zijn nadelen heeft.  We kunnen toch de tijd niet terug draaien maar we maken er alleszins het beste van, doen jullie dat ook ?!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!