donderdag . . .


Krijgen we vandaag ook een mistige of regenachtige dag, geen idee eigenlijk.  Maar we zullen het toch moeten stellen met wat we krijgen.

Gisteren heb ik mijn best gedaan om de ramen gelapt te krijgen maar dat is niet gelukt. Ik was moe toen ik het ene terras, met de meeste ramen dan ook, had gedaan, eerst de binnenkant gedaan en daarna de buitenkant.  En daar hoort dan ook bij om dat terras wat zuiver te maken van alles wat erop is gevlogen zoals dode bladeren en dergelijke, ook het vogelvoer nog wat bij mekaar geveegd zodat ook dat weer in de schotel bij kon gekieperd worden.  De meesjes zullen er hun best wel aan doen, ze waren al met verschillende tegelijk aan het aanvallen toen ik me even in de zetel had gezet, een mooi schouwspel, alleen maar ik er geen werk meer van om ze nog te fotograferen.  Echt mooi zijn die beelden vaak niet omdat het momentopnames zijn en de ene keer lukt dat al beter dan de andere keer, iedereen weet het wel : kinderen en dieren zijn het moeilijkste om deftig op beeld te brengen.

Maar nu wat anders, we zijn gisteren aan het plannen geslagen voor onze vakanties.  Hoe en wat dat verneem je dan later wel maar we werden onderbroken door een buurvrouw die kwam aanbellen : of dat mijn man eens even mee kon komen want ze had gezien dat er bij haar ingebroken was, vlak naast onze deur dus !  Ja, het is niet de eerste keer dat hier dieven zijn binnen geweest, nooit bij ons, gelukkig maar, alleen leef je mee als het ook bij je buren gebeurd is.  Daar zijn ze van op het gelijkvloers naar boven gekomen, hoe of wat is niet echt duidelijk, was dan ook pas avond toen het wer opgemerkt en wanneer ze dat doen, dat weet je maar nooit, daar is de ganse dag goed voor !  Ze weten immers ook dat er in appartementen zelden of nooit iemand thuis is tijdens de dag want de meeste gaan uit werken, wat dus ook hier het geval was. 
Wat ze hebben gedaan binnen of meegenomen daar hebben we geen zicht op maar ook vandaag komen ze nog vaststellingen doen, kijken naar de omgeving en hoe alles wat kan verbeterd worden.  De dieven hebben dus de ruit van haar schuifdeur ingeslagen om aan de hendel te geraken waarmee ze ze van binnenuit open doet, zo zijn ze dus binnen gekomen.  En wil dat nu juist lukken dat we het er bij de kapper nog over hadden dat ze bij ons toch zo gemakkelijk niet binnen geraken omdat we toch één hoog zitten en er beneden ons alleen maar een terras is waarop ze klaarblijkelijk toch wel zijn geweest ook.  Dan zijn het volgens mij kinderen die hebben ingebroken want zo tussen die hagen door kruipen is geen makkie als je weet dat ieder terras nog afzonderlijk is afgeboord door hoge schutsels.  Maar iemand die daar wil over geraken die kan dat wel doen . . . met behulp van anderen of van materiaal dat op die terrassen staat !

Je moet er dan ook niet versteld van staan dat ik gisterenavond, ik was nochtans echt wel moe van het poetsen van die ramen, ik niet dadelijk de slaap kon vatten.  Was het nu omdat we in de avond nog bezig waren met onze vakanties geregeld te krijgen of was het met die inbraak, wie zal het zeggen.  Ik lag in bed en zou zo dadelijk in slaap zijn gevallen maar telkens werd ik weer klaarder wakker . . . tot ik uiteindelijk weer ben opgestaan en heb zitten puzzelen in een boekje, wat me meestal wel goed tot rust brengt, zo ook deze keer dus.
Vandaag zal dat al wat gemakkelijker gaan dan gisteren, al hoop ik erop dat de politie niet tegen de avond aan naar hier toe komt.  Gisteren werden ze hier ook nog weg geroepen voor een andere inbraak in de buurt.  Maar één ding moet ik toch nog vertellen, toen ze een paar weken geleden ook bij ons in de blok moesten zijn voor een inbraak, kwamen ze bij een meneer, die we van ziens kennen en die niet zover van ons af woont, aangeland, kwamen met een man of zes binnen vallen . . . maar stonden aan het verkeerde adres !  Het ene adres draagt de naam ........-laan en het andere .........-plein, dat was de vergissing, al liggen die niet ver van mekaar, het ene is het verlengde van het andere. 

Ook gisteren stond de echtgenoot buiten om de politie op te wachten en mee te nemen naar het appartement van onze buurvrouw, een dame alleen, die wel de buren vertrouwde maar het nu wat moeilijk had omdat ze in haar kleren hadden gezocht.  Werd er iets meegenomen, geen idee en dat is onze zaak ook niet maar het doet toch telkens raar als je weet dat er vreemden in je woning zijn naar binnen geweest.  Misschien moeten eigenaars toch ook eens hun woningen die ze hier verhuren wat beter beschermen door bepaalde dingen toe te passen ter beveiliging.  Maar om op de inbraak verder te gaan, mijn man zag dat de politie de verkeerde kant wou oprijden en deed teken dat het hier te doen was, ja, ook zo kan je de politie helpen bij hun werk ! 

'k Hoop dat zulke voorvallen niet te veel meer aan bod komen hier maar ieder jaar is het hetzelfde : in de maanden dat het vroeg donker is en ook 's morgens lang donker blijft, zal er ingebroken blijven worden in bepaalde woningen die kwetsbaarder zijn dan anderen.  Alleen kan je er maar voor zorgen dat alles goed is afgesloten en dat er zich niks op het terras bevindt dat schade kan berokkenen aan je eigen woning of aan die van anderen. 
Velen houden er geen rekening mee dat kleine dingen grote oorzaken kunnen hebben, al mogen wij van geluk spreken dat we dit nooit hebben aan de hand gehad.

Voor iedereen toch nog een heel mooie dag toegewenst en veel werkplezier, nog een dagje werken en die werkweek zit er weeral op !


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!