woensdag . . .


De week is weeral in de helft of toch zo goed als, een week die mooi is begonnen en hopelijk ook mooi blijft verder gaan . . . al is dat misschien wat te veel gevraagd ?!

Neen, niet te veel gevraagd maar vermits onze ondergrond ook water nodig heeft om een vol jaar mee verder te doen, mag het wel eens regenen, alleen niet als wij iets geregeld hebben, wat dus niet het geval is . . . wat moeilijk, neen, heel eenvoudig, we willen dat het tijdens de nacht regent, dan slapen we toch meestal . . . !  

Maar we hebben er niks aan te zeggen, aan dat weer, ik heb in ieder geval al genoten en die bloemen van mij ook op ons terras.  Ik hoop dat ze ook wat vitamines hebben opgedaan van de zon, net zoals ik, al waren we op maandag wel eerst nog wat gaan aankopen, ook dat moet tussendoor wel gedaan worden.  Het was al na vieren toen ik vertrok en na iets meer dan een uur ben ik weer terug thuis gekomen, dus had ik echt wel ferm voortgestapt, had ook niet zoveel plaatsen waar ik ben blijven staan, of toch wel, bij de zwanen . . . het was mooi om zien, al dat jong geweld dat er overal te zien was . . . alsook nog wat nieuwe nesten die ik heb zien ontstaan of waar een watervogel op zat te broeden . . . of gewoon wat rust nam . . . het kan allemaal.

En nu weer had ik iemand om op het onverwacht een praatje mee te maken : een man met de fiets die de ronde deed van het domein en me zag staan aan het poeltje achter de visvijver gelegen.  Ik was naar de kikkers aan het kijken, wou zien waar ze zaten maar kreeg er maar enkele te zien, kwaken deden ze wel allemaal, alleen niet als er iemand in de buurt was !  Maar dat kan je hen niet kwalijk nemen.  Hij vroeg me of ik naar kikkers zocht, ja, en neen, ik wou gewoon eens zien waar ze zaten en of er nog kikkervisjes of kikkerdril te zien was in het water, en ook hier neen, er was weinig te zien en kikkers lieten zich toen ook niet horen.  

Hij vertelde me dat hij voor zijn zoontje wat kikkerdril had meegenomen ergens en die in een klein aquarium in de vijver, in hun tuin, had gezet, kwestie van ze water te geven mochten ze uit komen als kikker.  Hij twijfelde eraan of hij wel kikkerdril had meegenomen, of het niet van een pad zou zijn, dat kan altijd maar ik dacht steeds dat padden later jongen kregen en dus ook later paddendril voort brachten.  Maar ik kan ook mis zijn, ik weet wel dat we vaak in augustus nog padden zien, jonge padden dan die nog maar pas zijn uitgekomen maar dat is in Duitsland, ze zitten daar dan wel in koud water maar ik vraag me dan af of dat hier ook niet zo is ?!  In ieder geval ging na even pauze ieder weer zijn eigen weg, hij de ene kant op en ik de andere.

Ik ging al snel een stapje rapper, kwestie van mijn ronde te kunnen doen op bijna dezelfde tijd als anders.  'k Wou immers gaan kijken naar de jonge zwanen die zijn uitgekomen, iemand liet me dat weten via Facebook en ik ben haar daar dankbaar voor !  Zo wou ik echt geen moment missen van die jongen en heb hun dan ook een hele tijd staan gadeslaan, wel van op een afstand.  Immers zwanen met jongen mag je echt niet vertrouwen, ik zeg niet dat ze het kwaad in de zin hebben maar ze verdedigen graag hun jongen en eigenlijk moeten wij ze dan maar gerust laten ook !

Het werd een mooie fotoreportage en ga jullie ook daarvan wat beelden laten zien, ze zijn niet allemaal even mooi maar je moet maar denken : er zijn twee dingen die moeilijk te fotograferen zijn en dat zijn kinderen en dieren !!!

Ik was heerlijk verfrist en voelde me zo goed toen ik thuis kwam, dat ik mijn ventje heb beet gepakt en hem een dikke zoen . . . op zijn mond gaf en daarna nog eentje, om hem te bedanken dat ik ook een fijn cadeau kreeg voor mijn moederdag.  Dat alles samen maakte echt wel mijn week en mijn dag goed, dus nu kan er niks meer stuk voor mijn part !

Maar ik laat jullie genieten van de beelden, kijk maar.


Hier kwam ik net het domein binnen en kreeg ik dit nest te zien, of het ook een nieuw is weet ik echt niet, het kan best dat ze gewoon de takken van een bestaand nest gebruiken en dat verder opbouwen.


Al snel kreeg ik dat koppel ganzen in de smiezen, een koppel met jongen zo bleek.  De wachter van het domein had me al gezien en ook zoals de vorige keren lachte hij eens vriendelijk toen hij in de gaten kreeg naar welk onderwerp ik mikte  !



Dit nest van de meerkoet stond mooi in het groen, zo lijkt het nu toch, anders kon ik er echt geen beeld van schieten, goed verborgen voor de meeste mensen dus.


Toen ik aan de visvijver kwam zaten er twee jongens te vissen aan de waterkant, niet ongewoon als je weet dat er lessen worden gegeven in het domein.  Ik ging verder en was al zo goed als aan de overkant toen ik de jongens hoorde schreeuwen : we hebben hem, kijk maar, we hebben hem gevangen, neemt gij snel de camera !  En toen zag ik dat de andere een schepnet had genomen en de vis uit het water haalde, op het gras legde, denk ik toch en de andere nam nu een foto van de vis, of dat meen ik toch dat het zo ging.  'k Ben echt niet langer blijven staan dan nodig was want ik wou wel mijn wandeling tot een goed einde brengen binnen een bepaalde tijd.


Meerkoeten met jongen, ik hoorde en zag het al dadelijk en ze waren echt niet bang van mensen, ik maakte snel een foto en dacht tegelijk, nog wat verder tot in de zon maar daar wou ik echt niet op wachten.


Hier zag ik ze eten zoeken voor de jongen, ze mochten proeven van wat hun voedsel zou zijn, ook in de toekomst, tenminste, dat maak ik ervan, in ieder geval bleven ze maar piepen en hapten snel toe als één van de ouders hen wat toestak.  Ze maakten ook echt niet snel aanstalten om verder weg te zwemmen van mijn, ik was zelf heel rustig en stond in de schaduw, waar zij zwommen in het water was nog wel een meter van mij af.


En hier de foto van de zonnende waterschildpadden, ze genoten ook van het mooie weer !


In de omgeving van de kijkhut, vond ik dit nieuwe nest op het water, het zat wat verdoken door het gebladerte van de omgeving en van het fluitenkruid, je moet alleen weten dat je ook nog van op de weg er naartoe dit kan te zien krijgen . . .


Hier zie je hoe het nest bijna goed verborgen was voor iemand die er niet echt op let . . .


En nu de fotoshoot van de zwanen, hij is wel doorbroken door nog een watergast die ik zo goed als niet had zien staan, een dame die in de omgeving op een bankje zat had die allemaal misschien wel gezien, ik dus niet zo dadelijk . . .


Kijk hier nog een gast, van achteren bekeken dan, die stond daar zo stokstijf en stil langsheen de waterkant.  Ik had hem nog niet gezien, alleen toen ik toch even moest wachten op mijn onderwerp, totdat ze wat dichter bij mij in de buurt kwamen, ik hield me wijselijk ver van hun af, ik wou ze echt niet storen want een zwaan heeft een krachtige vleugelslag, daar wil ik geen klappen van krijgen !  Och, ik vergat er nog bij te vertellen dat het een reiger is . . . !


Hier waren ze al wat dichter bij mekaar, handig om zo een beeld ervan te maken maar toch nog niet dat wat ik ervan wou maken . . .


En hier de hele familie in volle glorie, mooi toch, al zijn die lelijke eendjes nog ver af van hun volwassen stadium, ze blijven een grauwbruin verenkleed houden tot ze volgroeid zijn eigenlijk.  Heerlijk toch om die jonge dieren zo te kunnen bewonderen !!!


Hier moest moeder haar vleugels eens kunnen open slaan, ik weet het, poseren is niet alles maar jullie waren echt wel prima fotomodellen, bedankt daarvoor !


Ook hier in de vijver aan het verkeerspark zitten waterschildpadden, ze glommen weeral in de zon, kijk maar !



De vijver heeft weeral een ferme rietkraag gekregen, mooi groen maar later ook mooi vol lisdodden !


. . . En ze zwommen heel rustig verder met hun kroost, ze genoten ook van het zonnetje en dan slapen kleine kindjes meestal goed, toch nadat ze eten hebben gekregen . . . !


Met dit beeld sluiten we de rij, hier neem ik ook afscheid van het water, van de dieren en van het domein, 'k vond dit weeral te mooi om er geen beeld van te maken . . . !



 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!