donker . . .



Op deze dagen is het meestal vrij donker, bijna de ganse dag zou je licht moeten aansteken wil je iets zien om in huis wat te doen.  Als je gaat lezen is dat normaal, dan willen je ogen wel eens moe worden van te weinig licht . . . maar ook te veel licht is slecht voor je ogen dus je probeert dan toch maar zonder dat licht bij aan te doen !

Zelf heb ik er ook last van, het is eigen aan de mens dat hij licht nodig heeft om normaal te kunnen functioneren.  En zoals vele heb ik er last van, dat wist ik vroeger ook reeds, dat had onze toenmalige huisarts reeds verteld : ga in het donkerste gedeelte van het jaar met vakantie om wat zon op te zoeken en het zal je deugd doen.  Dat doen we steeds wel iedere jaar, het enige jaar dat we dat niet deden . . . ben ik zwaar depressief geworden, niet alleen daarvan natuurlijk maar ook daarvan. 

Zo is het ook dat de mensen te weinig buiten komen, het is er gewoon geen weer voor en dan heb je te weinig zon gezien.  Je weet het toch, de zon schijnt ook achter de wolken en laat het iedere dag weer licht worden maar we vergeten dat.  Dus is het zaak om op tijd en stond eens naar buiten te trekken . . . maar doe dat maar met regen en wind, zo eenvoudig is dit echt niet.

Dus probeer toch maar iedere dag eens een stapje naar buiten te zetten, ikzelf op de eerste plaats, immers dit zonnelicht, waarvoor we de zon echt niet moeten zien, zal ons helpen om tijdens de avond de slaap te vinden wanneer we in ons bed liggen te keren en te draaien.  Het is niet zo dat ik vaak naar een "blauw" scherm zit te staren tijdens die avondlijke uren dat ik moeilijk de slaap kan vatten, neen, ik zet me in de zetel, de deken over mijn benen, mijn puzzelboekje bij de hand en wat puzzelen. Totdat mijn ogen moe worden en ik naar bed toe trek . . . waar de echtgenoot zacht ligt te soezen in zijn eigen gedeelte van ons bed.

Een goed voornemen voor dit jaar misschien ?!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!