een fijne zondag . . .


Misschien krijgen we weldra zulke beelden te zien als ook de vriezeman eens langs komt en er wat nevel blijft hangen.  Maar zover zijn we echter nog niet, we zien wel als het gevroren heeft maar voor mij hoeft dat nog niet, dan blijft alles nog even mooi zoals het nu is.

De seizoenen kunnen we echter niet tegenhouden, ze volgen mekaar op maar de laatste jaren zie je wel een verandering.  Toen ik klein was en naar school moest door alle weer en wind, toen was het rond deze tijd van het jaar al vrij fris.  Ik weet nog goed dat we in de herfst onze handschoenen of wanten, want die waren er ook nog, moesten aantrekken.  Ik reed dan meestal met de fiets er door om de afstand van iets meer dan een kilometer af te leggen tot aan de school waar we woonden.  Vaak ook zat ik dan in de klas met koude voeten en koude handen, ook al brandde er een vuur, een kolenvuur, ja, zo van eentje waarvan de buis naar de schouw bijna door de ganse klas heen ging, kwestie van de lucht zo een beetje op te warmen.

Ook waren toen de gebouwen niet echt aangepast om de koude buiten te houden, het was overal enkel glas, meestal nog grote metalen ramen ook die niet zo goed meer afsloten en hoge plafonds.  Dat alles droeg niet zo goed bij tot het aangenaam verwarmen van deze ruimtes, al is dat na verloop van tijd wel wat gebeterd.  Tegenwoordig zou het niet meer mogelijk zijn om daar kinderen in te zetten en daar les te geven, ze zouden gewoon alles afkeuren van het eerste tot het laatste maar toen moest het wel, er was gewoon niks anders.

En wat was ik blij dat ik in de winter toch geen twee keren meer doorheen dat weer moest, dan mocht ik mijn boterhammen meenemen en daar opeten, dat was aangenamer.  Zo had ik het de hele dag door warm en moest niet door weer en wind, door sneeuw en regen en dat was al een groot voordeel.  Eens het ietwat beter weer werd was dat natuurlijk vrij snel gedaan, dan moest ik er steeds weer door, vier keren op een dag.  Wat soms vier keren op een dag nat werden was en zeker niet helemaal droog was toen ik opnieuw moest vertrekken.  Sta je er dan verstomd van dat ik vaak met keelontsteking, verkoudheden en oorontstekingen zat opgezadeld.  

Maar die tijd is voorbij, we hebben het nu toch heel wat beter maar of ook alles beter is aan deze nieuwe tijden daar heb ik toch sterke twijfels over.  Overal zijn voor- en nadelen aan maar daar gaan we het nu niet over hebben.

Geniet in ieder geval van een mooie zondag, eender hoe je die zal doorbrengen !


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!