dinsdag . . .


Vandaag nog iets warmer dan voorheen ?!  Och ja, dat kan er ook nog wel bij, alleen gaan we dat niet laten aan ons hartje komen, we zullen rusten zoals het prille zeventigers betaamd, daarna wat fruit en veel drinken.  Zo komen we de volgende dagen ook wel door.

En de gelijkenis met de zomer van 1976, geen idee, toen was het echt ook wel warm.  En voor mezelf nog wat warmer dan voor andere mensen, ik was immers zwanger van onze jongste dochter.  We hadden toen diezelfde zomer echt wel "zomeruren" gekregen zodat we vroeger konden beginnen en in de namiddag vroeg terug thuis waren.  Dat was heerlijk, ik legde me toen vaak na de middag gewoon op bed om wat te rusten, een vrouw die zwanger is kan dat wel gebruiken !

Maar 1976 was tegelijk een zomer met een ongeval, één van de weinige die we hebben meegemaakt in ons leven samen.  We zaten in de wagen en er kwam een fietser naar beneden gereden van de berg met een redelijke snelheid . . . en die botste vlak op de punt van de voorkant aan de wagen.  Wij stonden daar net iets over de witte lijn op een kruispunt en zo kon dit gebeuren dat hij er tegen reed en over de wagen heen weg werd geslingerd en vlak naast de borduur met zijn hoofd terecht kwam tegen de asfalt.  Die jonge man heeft toen heel veel geluk gehad maar ondertussen is dat alles reeds lang verleden tijd natuurlijk.  Niemand spreekt daar nog over maar net nu dat ze erover bezig zijn dat het net zo een jaar wordt als in 1976, wel ik denk dat het nu nog wat warmer is dan toen.

Ook denk ik dan nu meer dan anders aan onze gevederde vrienden, vinden zij nog wel water ?!  Ik denk niet dat ze veel zullen vinden om van te drinken, tenzij het een schoteltje is wat onder bloemen staat die net gegoten werden.  Hier kunnen ze dat soms, heel soms dan wel, vinden maar ik vrees dat het niks voor hen is, ik doe daar tussendoor ook wat meststoffen in, kwestie van de plant niet uit te putten.  Veel vogels hoor of zie je nu niet, ook voor hen is het hier wat te warm geworden, die houden zich verscholen tussen de bomen.  Diezelfde vogels waren steeds mijn bekommernis, waarom, geen idee eigenlijk.  Is het koud en vriest het, dan denk ik daar aan, nu is het warm en denk ik ook aan hen, gewoon omdat ze niks meer te drinken vinden.  Tenzij ze natuurlijk naar een beekje of zo trekken en die zijn hier in de omgeving wel wat te vinden.  Maar of daar nog veel water in staat durf ik te betwijfelen.

Het zijn voor iedereen harde tijden, zowel voor mens als voor dier als voor de planten, kijk maar naar de kleur van de graspartijen, ook wij zien uit op een dor en droog grasveld, zelfs de bomen laten hun pluimen hangen, als je dan al van pluimen kan spreken natuurlijk, het zijn bladeren.  Ze wisselen van kleur, worden eerder geel dan groen en dat is echt geen mooie kleur, zeker niet als je een boom bent en het geen herfst is !

Laten we samen toch maar wat besparen op alles, op watergebruik, op energie en op wat nog allemaal, of het ook gaat helpen, geen idee, als we het nodig hebben moeten we het kunnen gebruiken.  

In ieder geval nog een mooie dag toegewenst en geniet maar van wat koelte in eigen woning, als dat al mogelijk is, wij gaan dit ook doen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!