een nieuwe maand . . .


Al met al zouden we het nog vergeten dat er ook een nieuwe maand is begonnen, al was dat wel reeds op vrijdag, nu valt me dat in dat 'k daar nog niks over gezegd heb.  Maar het was vooral de warmte en onweders die me eerder bezig hielden . . . en nog wat andere dingen ook.

Een nieuwe maand is niks nieuws zal je zeggen, neen, het is wel de maand van de studenten die hun beste best moeten doen om het jaar goed te voleinden.  Studeren doen ze dan meestal wel maar of het volstaat voor henzelf en voor de ouders, daar hebben we geen idee van.  Iedereen doet wat hij of zij moet doen maar ik heb er wel medelijden mee, zo zie ik hier iemand regelmatig de boeken in duiken, dan weer eens naar de keuken toe gaan om iets te eten en later weer terug die boeken in duiken, geen gemakkelijke stiel.

Maar is het niet zo dat ze ook in de loop van het jaar reeds wat kunnen studeren, dat vraag ik me dan af.  Ik deed dat meestal toch zo en als het een slecht examen was dan was dat maar zo maar dan bekocht ik het wel in de vakantie want dan moest ik herexamen gaan doen en de hele vakantie, of meestal toch, ervoor studeren.  Dan kon ik letterlijk alles uit het boek reciteren zodanig dat ik niks vergat wat er in mijn hoofd stak tegen dat het moment er was om weer een examen te doen.  Een echt goede student was ik niet maar ik had, en heb dat nog, mijn geheugen wel mee, ik neem vrij vlot iets op, al is dat momenteel wel iets minder geworden maar iets wat me ligt dat onthoud ik dan ook.

'k Lach er soms nog wel eens mee : mijn hoofd zit vol met nutteloze dingen allemaal !  Dat is tenminste wat een mens dan denkt maar dat is niet zo, alles wat we leerden heeft wel zo zijn reden van bestaan.  En ooit, ooit eens, misschien in de toekomst nog wel, komt dat wel eens van pas, je zal het zien, is het niet vroeg dan is het misschien heel laat.  Al waren er wel dingen bij die je best zo snel mogelijk kon vergeten, alles in onze leefwereld verandert immers zo snel dat je het soms niet meer kan bijbenen.  Eens je daar dan weer mee weg bent dan ben je blij om ook dat te kennen, al geef ik er niet meer zoveel om, om ook dat nog bij te leren, het kan me nu allemaal gestolen worden, zo denk ik er tegenwoordig over.

En dan komen we tot de slotsom dat studeren goed is als je er wat kan mee doen, nu of later, eender hoe het uitdraait.  Verder laten we alles maar waaien . . . zoals het waaien wil, dat is nu wel even mijn motto, genoeg geleerd . . . alhoewel . . . ?!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

weekend !!!