kerstbeelden . . .

Nog een week en het is alweer Kerstmis !  De tijd vliegt zo snel, het is net of het was pas gisteren toen ik mijn kerstboom heb gezet en uiteindelijk staat die toch van de eerste dagen in december reeds . . . 
Maar het is wel een mooie tijd voor mensen die niet alleen zijn, of beter gezegd : die zich niet alleen voelen met die feestdagen allemaal die eraan komen.  Zelf neem ik wat mijn voorzorgen om die dagen door te geraken, we regelen allerlei toestanden om naar hier of daar te gaan, niet buiten de deur gaan eten maar gewoon wat mensen een bezoek te brengen.  Mensen die we vaak ook door het jaar niet zo vaak zien en die toch wel ons bezoek wel waard zijn, vroegere buren, oudere mensen in een bejaardenhome en nog zo van die personen die we echt wel willen bezoeken.  Daar is dan telkens een klein geschenkje bij en een wenskaart die ikzelf heb samengesteld, niet de bedrukking van de kaart maar wel zelf een gedichtje heb geschreven of aangepast aan onze behoeften.
Wat bij ons in het oog springt, zelfs tijdens de dag, is onze kerstboom, we steken de lichtjes aan en wanneer we dat moe zijn dan doen we ze terug uit en dat is meestal tegen de avond aan.  Dus staat hij in het middelpunt tijdens de dag en dan ga ik er vaak naartoe om er wat beelden van te schieten.  Het is niet evident om met dat licht de juiste plek te vinden om een mooi beeld te vormen van mijn kerstballen in de boom, van de sterren en hartjes en van de drie kristalleen beeldjes die we reeds jaren geleden van uit Wolfach (D) meebrachten.  
Daar is namelijk een "Glashutte", een plek waar glas wordt geblazen en ook mooie stukken worden uitgevoerd in kristal, veel mondgeblazen door echte kunstenaars in hun vak.  Wanneer je dan ook nog dat kristal kan waarderen om thuis te gebruiken dan ben je goed op weg om er een mooi ding van te maken tijdens feestelijke dagen zoals er nu aan komen.  Zo heb ik én kristallen glazen van dat stadje mee naar huis gebracht, én de drie figuren die aan de kerstboom hangen, al zijn ze niet altijd even mooi op beeld vast te leggen, wegens dat licht dat dan ook nog brandt in de kerstboom en soms een licht vertekend beeld oplevert.

Zo ziet mijn kerstboom eruit, voor wie één van de vorige logjes niet heeft gelezen.


Dit is dan de kerstman met zijn baard, muts en brede riem in zijn mooi pak.  Je moet wel steeds een beetje fantasie hebben om dit alles te zien, 'k heb zelf wel genoeg fantasie om me dat te kunnen voorstellen en er nog een verhaaltje bij te verzinnen ook.


Deze kleine kerststerretjes heb ik een paar jaren geleden nog bij gekocht, ook in dezelfde omgeving van het stadje wat ik hoger beschreef.  Ik vond het een mooie aanvulling toen we een grotere boom hadden aangeschaft.


De kerstballen die zijn in plastiek, heel goed, die kunnen niet breken.  Zo heb ik er wel een 20-tal, ofwel zelfs 30, geen idee eigenlijk, ik tel ze gewoon niet.  De hartjes die in de boom hangen zijn mijn eerste, vrij dure aankoop die ik deed, toen besloten we onze boom steeds aan te kleden in wit, goud en glas, of kristal.  De ijspegels of waterdruppels, net wat je er maar in ziet, die komen ook van dezelfde "glashütte", of ze in kristal zijn of gewoon glas, geen idee eigenlijk.  Sterretjes hangen er ook en ook die zijn in dezelfde stad aangekocht.


Toen ik de eerste maal mijn kerstboom ging aankleden, toen vond ik dat er toch ook nog wat anders in de boom kon gehangen worden en kocht ik deze, plastieken, ornamenten.  Ik ging in een warenhuis binnen en zag ze daar liggen, nog vier waren het er, geen enkele meer die mijn aandacht trok, ik nam deze mee en heb ze dus van die tijd af nog altijd in ons bezit.


Het tamboertje van het lied dat vaak ook in deze tijd word gezongen, kleine trommelaar, dit vind ik ook een mooie afbeelding.  Toen ik die stukjes had gekocht en ze zo mooi vond, toen vond ik het ook spijtig dat we er niet meer hadden mee naar huis gebracht.  Jammer maar helaas hebben we van deze stukken ook nooit meer iets gevonden, werd uit het gamma verwijderd blijkbaar.


Een mooie kerstbal die mijn echtgenoot, samen met nog een aantal anderen, mee bracht van een kaartwerdstrijd, hij had die van iemand gekregen . . . en ik was er zo blij mee dat ik ze dadelijk in de boom ging hangen.  Ook daar belanden ze ieder jaar weer op nieuw !!!  Ook deze zijn in plastiek en zijn een setje van zes waaronder twee matte en twee blinkende ook nog samen met nog eens dezelfde uitvoering.
Nu moet ge weten dat ik ook onderaan de takken wat balletjes en bollen hang en die neem je dan nog steeds het best in plastiek, omdat je daar al eens tegen komt wanneer je daar onder die boom moet zijn.  Steeds voorzichtig zijn dus en zorgen dat ze niet stuk gaan, of hier in dit geval : niet kunnen stuk gaan !

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

Een fijne zondag iedereen . . . !!!