De week is weeral op haar einde . . .

Vandaag al vrijdag, en dan sta ik er toch wel even bij stil dat we binnen dit en een dikke week toch al met de eerste feestdag zitten namelijk kerstavond en Kerstdag zelf, daarna nog tweede kerstdag.  Wat vliegt de tijd toch snel . . . ja, je weet het, gebruik hem wel !
Vroeger toen ik nog werkte toen hadden we een directeur die steeds zei als het Nieuwjaar was : "Het zal weer snel Kerstmis zijn !" en daar denk ik nu vaak aan terug.  Inderdaad, de tijd gaat blijkbaar veel sneller als je ouder wordt, zeker als je bij de oudere generatie behoort en dat zijn we nu toch wel volgens mij.
Al voel ik me in mijn hart nog maar 30 tot 45 jaren oud, die tijd voelde ik me heel goed in mijn vel en zo voel ik me nu ook, zeker als ik wat werk heb weg gewerkt, net zoals we toen ook moesten schipperen met onze tijd.
Nu is het echter eerder zo dat we onze tijd nemen om wat uit te voeren of om wat te regelen en ook daar kruipt dan weeral tijd en energie in.  Energie die we nu wel iets minder hebben dan het vroeger was, zo bedenk ik me nog dat we toen de hele dag gingen uit werken, eerst wel een volle week en daarna in het weekend dan kon mijn schoonmoeder soms vragen : "En wat gaat ge die dagen doen ?"  Ik verzorgde dan wekelijks haar coiffure, daarna dat van mijn eigen moeder nog en meestal schoot ik er dan zelf bij in, dat moest dan snel op een ander moment worden gedaan en zo deden we maar verder.
Toen had ik veel energie en een mens maakte toen blijkbaar tijd bij, nu heb ik nog redelijk wat energie, alleen gaat die batterij nu sneller plat, herladen duurt dan ook een beetje langer.  En ergens laat je lichaam nadien wel weten : je bent te ver gegaan.  Of je voelt dat je pijn krijgt en dat die wel even blijft, je lichaam verwittigt jezelf : pas op of je gaat te ver.  Of de mens dan altijd luistert naar zijn eigen lichaam, geen idee, ik doe het niet altijd maar ik weet wel dat ik dat beter wél zou doen omdat je anders ermee blijft zitten of er komt ergens een ontsteking en dan ben je verder van huis.  
Het helpt een mens dan ook niet verder om tegen beter weten in maar verder te doen maar ja, zo zit een mens dan ook weer in mekaar dat hij niet steeds wil luisteren naar goede raad.
Zelfs als we met vakantie zijn dan sputtert mijn lichaam soms tegen en zegt het van wat minder dit of dat te doen en als je dan niet luistert wel ja, dan zit je in het buitenland met de gebakken peren.  
Of zoals een spreekwoord zegt : wie zijn gat verbrandt die moet op de blaren zitten !
Daarom ga ik nu toch een rustig weekend tegemoet, morgen zaterdag naar het verjaardagsfeestje van onze kleindochter Maaike en op zondag, wel dat is nog toekomstmuziek.
In ieder geval een fijn weekend voor iedereen . . . !!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

Een fijne zondag iedereen . . . !!!