even uitblazen . . . !

Een mens is niet gemaakt om steeds maar te werken, immers het eerste wat ze je verbieden is . . . precies : werken !  Tenminste als je tot de werkende mensen behoort, al zijn gepensioneerden ook wel vaak nog druk in de weer moet ik zeggen.  Zelf reken is me niet meer bij de werkende groep van mensen maar werken doet een mens toch wel iedere dag, al is het om alles in je eigen leven wat verdraaglijk te houden en de orde erin te houden.  Want dat is vooral van belang, niet dat we sloddervossen zijn of zo maar toch, regelmaat, orde en netheid moeten er zijn.
Vandaag niet echt iets speciaal uitgevoerd eigenlijk, wel wat orde geschapen in de wanorde, de wanorde was niet echt groot maar ze was er toch.  En ik heb ze de diepvriezer uit geholpen !?  Ik zie jullie al je voorhoofd fronsen, niet doen, dat brengt alleen maar wat meer rimpels mee  !
'k Had immers in de week een rode kool klaar gemaakt, ja die tweede die er nog in de garage lag, 'k had ook nog appelen om erbij te doen en op dinsdag begon ik eraan.  Toen had ik ook niet echt veel te doen en zin in wat anders had ik echt niet dus waarom niet ?  Omdat het nog niet zo lang geleden was dat ik er nog een kom had klaar gemaakt, vlotte alles goed, ik nam al dadelijk al mijn gerief bij de hand en vatte het werkje aan.  Het grootste werk is eigenlijk die kool snijden, ik snij ze nog steeds met het mes, kwestie van geen al te fijne stukjes te krijgen.  Dat heb je namelijk als je ze raspt, of je moest een grovere rasp gebruiken, een mesje eigenlijk, dat doe ik niet zo graag, is geen favoriet van mezelf.  Mijn moeder deed het vroeger zo en ik snij ze nu ook nog altijd, gewoon met een mes.  Eerst even geslepen, dat mes wel te verstaan, daarna eraan begonnen.
Het waren dan ook heel vaste kolen, mooi volgroeid, een goede dikte ook, echt wel "goei marchandies!" (op zijn Leuvens)
Eens dat alles in de pot is moet je er bijna niet meer naar omkijken, ja eens controleren of alles mals geraakt maar met verse producten heb je er geen problemen mee.  Daarna laat ik alles zo snel mogelijk afkoelen in de koelkast, om wat later de plastieken dozen ermee te vullen.  Maar die dozen gebruik ik graag terug, de ene keer voor dit en de andere voor wat anders, dus moesten die ook terug uit de vriezer geraken, je moet echter uw bereiding de kans geven om deftig in te vriezen.  Ook omdat rode kool wel iets aan suiker bevat (bij de appelen), vriest het niet zo snel in als andere groenten of fruit, zelfs vlees.
Op woensdag begon ik er dus weer maar eens aan, zo maak je weer wat plaats om wat anders te zetten, immers die dozen worden zelden of nooit volledig gevuld en ruimte heb je ook nooit te veel in die vriezer.  'k Had het zowat uitgerekend dat het mogelijk zou zijn om die zes potten, bij de zeven die ik eerder had gedaan, te zetten in één en dezelfde schuif, kwestie van niet lang te moeten zoeken als je er wat wil van gebruiken.  Je raad het : orde en netheid moet er zijn !
En ik nam alles mee naar boven, klonk het uit de potten, pakte het in een doorschijnende plastieken zak, afsluiten en op naar de volgende.  Al snel stonden al mijn gebruikte potten terug bij mekaar, deze keer wel om in de vaatwasser te verdwijnen om proper gemaakt te worden.  Daarna terug naar beneden met die volle lading, toch zes potten van ieder ongeveer 700 gram, niet echt zwaar maar toch wat kilo's om te dragen.  En wonder boven wonder, alles geraakte er mooi geschikt net in, de twee laatste werden opzij tegen de rand gezet, er kan er nog wel eentje bij maar het zou misschien toch wel wringen worden.  Nu dus nog niet en kunnen we er weer voor een hele tijd tegen.
Wat hebben we op woensdagmiddag dan gegeten, neen, geen rode kool, dat hoeft nu ook niet zo dadelijk, ik maakte gestoofd witloof en we hebben er ons best aan gedaan.  Ondertussen had ik ook een stukje gehaktbrood uitgehaald en dat ontdooid, later verwarmd, zodat we niet te veel aan dit alles moesten doen en al dadelijk wat te eten hadden.  
In de namiddag ben ik nog wat met de swiffer rond geweest, kwestie van pluis geen kans te geven, immers als je steeds in dezelfde ruimte rond loopt dan kan het een risico vormen.  Daarna heb ik nog wat stof afgenomen van kasten en dergelijke, hier en daar wat spullen veranderd, alles leunt nu dicht tegen de kerstperiode aan, dat begin je toch wel meer en meer te zien.  En verder, heb ik de tv even aan gezet, iets wat ik eerder had opgenomen heb ik bekeken en het werkte echt wel ontspannend.  
Het was dus eerder een vrij rustige dag op woensdag maar zo mogen er voor mijn part ook nog wel eens tussen komen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

Een fijne zondag iedereen . . . !!!