een wandeling . . .

Iedereen weet het maar al te goed : een wandeling kan wonderen doen en je voelt je daarna zo goed . . . !

Zo was dat op vrijdag ook bij mij, ik had echt wel een uitstapje nodig, mijn spieren waren wat vastgeroest en alles voelde eerder stijfjes aan, hier en daar een pijntje en dan is het tijd om op pad te gaan.  Eigenlijk had ik reeds veel te lang gewacht maar ja, de plicht roept, de ene keer om dit te doen en dan is er een andere grote plicht die hier ook nog wat te dicteren heeft genaamd Ivo.  Als die niet op tijd zijn natje en droogje heeft dan zit het mis, niet dat ik dan in mijn voeten krijg maar je houdt hem beter te vriend . . . !

En ik dus op weg, naar het domein dat je van binnen en van buiten kent als je broekzak maar het is er toch telkens verwonderd kijken naar hoe de natuur zich steeds verder ontplooid.  Het was dan ook meer dan twee weken geleden dat ik er nog was geweest en dat resulteert dan meestal in wat beelden.


Onkruid dat welig tiert, het zijn bloeiende planten en die staan echt wel goed in deze omgeving, heerlijk als daar dan nog wat andere kleine en grotere plante staan die zich daar ook een plaatsje veroveren.


Het water van deze vijver staat nog steeds laag, dat zie je hier heel goed omdat we verder van de echte oever van de vijver af zijn dan normaal.  Je ziet het dan ook dat het eilandje, waar wij het domein op komen, helemaal droog ligt boven water staat en dat is een vreemd zicht . . .


Een mooi wolkenspel was er wel te zien aan de hemel, 'k heb me daar dan ook aan vergaapt en er beelden van geschoten, alleen de zon liet nogal veel verstek gaan . . . en toch had ik maar wijselijk besloten van mijn zonnebril op te zetten.


Hier staan weeral een aantal vergeet-mij-nietjes op de rand van het gras en ze genieten van het zonnetje.

Een meerkoet heeft hier een nest gemaakt, hier langs deze boord zitten er wel meerdere die een nest maken en dat is normaal omdat daar geen mensen dichtbij kunnen komen.


Een deel van de visvijver met er omheen die groene platanen, steeds een mooi zicht


Deze brug heb ik nog niet zo vaak gefotografeerd, hier loopt een openbare fietsweg over die deels ook door het domein heen gaat.  'k Ging hier eens kijken of er niet ook een nestje te zien was tussen het riet maar neen, niks gevonden.


Hier nog een nest van meerkoeten, of ze ook jongen groot brengen weet ik niet zo, veel jongen zie je hier niet rond lopen, het is nog rustig, het seizoen begon veel te laat . . . !


Overal mooie wolken, je zal ze nog wel een aantal keren te zien krijgen op deze beelden !


Een meerkoet in het water in de buurt van een boomstronk, mooie kringen op het water en een foto waard.
Er zijn dus werken in het domein, er wordt een nieuwe bureau gebouwd en beneden zou een plaats komen waar je wat kan drinken, niet meer zoals het vroeger was maar toch ook iets om wat te verbruiken.

Een nest van futen, ze zitten er allebei dicht bij en ik meen zelfs een eitje te zien in het nest.  Moeten ze daar nu niet zitten op te broeden ?!  Of worden ze te veel gestoord door mensen die er te dicht bij komen, zoals ikzelf misschien . . . ?!


De rest van de visvijver met veel groen overal, het is mooi om de natuur zo op haar best te zien.  


Toen ik hier naderde dacht ik eerder een boom te zien staan waarvan de kruin bruin zag maar bij nader toezien bleek het een boom te zijn met donkere bladeren, of heb ik het mis ?!


Hier zitten we al dicht bij de grote platanen die rondom de grote vijver staan, die nu half leeg is gelopen, toch nog snel een beeld van de visvijver met de beluchting erbij . . .

Hier zijn we aangekomen waar vroeger heel ondiep water was en waar je vele waterschildpadden zag als de zon erdoor kwam.  De meeste daarvan zijn echter afgevangen en vervoerd naar andere oorden, waar naartoe, geen idee, zijn ze er nog wel ?! 

Hier komen we wat dichter bij de waarheid waarover ik eerder sprak, die schildpadden namelijk, hier zie je nog een beeld van die boomstronken die nu toch ook aan het verrotten gaan, alles verloopt heel langzaam maar er komt hier en daar toch wel schot in.


Zo zie je maar dat er nog waterschildpadden zitten, ze zijn niet allemaal weg, hoera, ik ben er blij om, eerder zag ik er ook nog in de visvijver langsheen de zijkant.


Ook andere waterdieren en vogels maken gebruik van deze oude en verweerde stronken die hier liggen of staan, net zoals je zelf wil . . . eenden en meestal veel meeuwen al was het daarvoor wat kalmer, ze zijn wel ergens aan het broeden misschien.


Dat het levende schildpadden zijn zie je hier, de ene draait zich met haar achterwerk naar de fotograaf maar geen erg, ze staat erop en je ziet het goed dat ze bewegen !


Op de plek aangekomen waar vroeger dat bronnetje naar omhoog kwam, hier zie je wat daarvan is geworden.  Het is een verloederde hoek geworden die nu zo goed als droog staat.  Ik hoop maar dat ze hier ook nog eens wat moois gaan maken, mag ook wel zijn . . . 


Al was het voor mezelf wel gemakkelijk om deze dotterbloem te fotograferen, nu kan je er dicht bij komen, anders niet want moest je steeds rekening houden met het water.


Deze eend met jongen maakte dat ze weg kwam maar ik was toch nog snel genoeg om een beeld ervan te maken, iets verder zag ik ze ook weer maar dit beeld wat beter gelukt.

Het tweede gedeelte van de beelden komt een volgende keer, het waren er echt wel veel om in één keer hier te zetten, geniet er maar van en kijk uit naar morgen of zo !   

Om de beelden wat groter te kunnen bekijken klik je best op het eerste beeld en dan krijg je onderin een balk met alle beelden die je één voor één in alle rust kan bekijken. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Fijn weekend !

Een fijne zondag iedereen . . . !!!